maskinentreprenoren logo

Teknisk data

Motor:Volvo D4J
Effekt:115 kW/154 hk (vid 2000 varv/min)
Transporthastighet:30 km/h
Max lyftkraft:  5 600 kg
Max brytkraft:108,5 kN
Ljudnivå hytt:71 dB
Extern ljudnivå:100 dB
Tjänstevikt:  16 200 – 17 500 kg

Standardutrustning

Bio hydraulolja
Nokian 650 Ground-kare-däck
Dig Assist 1D inklusive vågsystem
Hjulstyrning i joystick
A9 joystickar

Helt ny maskin detta. När Volvon rullar in på trailern ser den först ut som vilken Volvo-grävare som helst… men det är det inte. Bra maskin har blivit ännu bättre. Nästan över hela linjen. Ny grävbom, ny förarhytt, bättre, snyggare och smartare. Tänker att det blir svårare och svårare att sticka ut i en värld där maskinerna i stort redan är mycket bra.

Hytt: Det här med att ta sig i och ur hytten i den här typen av maskiner blir inte lättare med åren. Även yngre (och jag själv) har också stukat en och annan fot här. Men i det här fallet har Volvo nu en lösning som ger pluspoäng. Det finns nämligen en stege som föraren kan fälla ut och det gör det hela mycket lättare. Detta är Volvo ensamma om faktiskt. Helt unikt.

Väl på plats så ser jag direkt att det hänt grejer sen sist. Ny 12,8-tum stor display; mindre knappar runt stolen – och inte minst en helt ny stol med massa inställningar. Trådlös telefonladdning, USB-anslutningar. Kanonbra för oss maskinförare! 

Volvo har rensat bort en massa knappar och flyttat in grejerna i displayen i stället. Här finns naturligtvis också information gällande maskindata; förarinställningar, media, kamerainställningar, klimatkontroll, med mera. Belysningen runt maskinen är ju grym – 14 LED-lampor (integrerade i motvikten); eluppvärmda backspeglar som du justerar från hytten.

Mycket bra sikt med kameror runt maskinen och egentligen saknas inget. Att sikten är världsklass i en sån här maskin, som inte sällan ska gå i stan där det är trångt, är viktigt. Allt finns här. Bra Volvo!

Hydraulik: En av nyheterna är den tvådelade bommen som kan rätas upp mycket mera och fördelen är att föraren kan ha lite kortare sticka och ändå få 29 centimeter längre räckvidd.

Volvo har ju också flyttat fram bommens infästningar och ändrat vinkeln och med grövre cylindrar vilket gör att lyftkapaciteten har ökats med 30 procent, enligt Volvo. Starkare sväng och ökat tryck till redskapen. Bra följsam hydraulik, snäll och lugn vid finplanering och snabbheten fanns där när det behövdes. Entreprenören kan välja mellan armlängderna 2 m, 2,4 m och 2,6 m. 

Det här är helt enkelt en maskin som kommer att tvinga konkurrenterna att tänka till.

Motor/drivlina: Det är en stark rackare det här. Motorn har fått 10 procent mer effekt än de tidigare modeller (115 kW) och är mer rustad för tuffare utmaningar.  Det här gör såklart att hela maskinen går att använda till mer. Andra funktioner som automatisk tomgångskörning och automatisk motoravstängning är smart och tillvalet med en extra bränsletank (135 liter) i undervagnen ger längre intervall mellan påfyllningarna för ökad drifttid.

Maskinen går också att få med 4-hjulstyrning som ger ännu bättre svängradie i trånga miljöer.

    

Service och daglig tillsyn:

Som vanligt rejäla luckor på sidorna som är bultade och lätta att byta om någon skulle bli skadad. Centralsmörjningen har fått en uppdatering och gör bara smörjningen när maskinen är i rörelse. Allt går att komma åt från marknivå, och som tillval finns det snabbfyllning av hydraulolja. Bra har blivit bättre. Och detta är historiskt den hjulgrävare som fått högst betyg av samtliga testade hjulgrävare i tidningen Maskin-entreprenören.

Text:

Plus & Minus

Hytten.

Priset.

Extra bränsletanken.

Volvo gör kanske för bra grejer.

Motorkraften.

Kunde vara snabbare.

Andra läser

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer