I takt med att byggbranschen utvecklas ställs nya krav på kompetenser, menar Ramirent och hänvisar till en undersökning baserad på intervjuer med branschaktörer.
Enligt Ramirentrapportens undersökning, går det att se att nya typer av kompetenser saknas ute på byggarbetsplatserna redan idag. Det handlar bland annat om hållbarhetsexperter, som efterfrågas, logistiker, digitaliseringsexperter och så kallade AI-ingenjörer (8%), men även processledare och dataingenjörer. Men störst är fortfarande efterfrågan på bygg- och arbetsledare. 33 procent av de tillfrågade i undersökningen har behov av det.
För att hitta de rätta kompetenserna, behöver byggsektorn snegla på anda branscher och locka till sig topp-talanger, enligt Ramirent.
– Vi måste bli bättre på att visa att byggbranschen är en spännande bransch med stor utvecklingspotential. Vi behöver lyfta fram hur vi påverkar väldigt många människors vardag genom att skapa stadsbilder, kontor, skolor och lägenheter – med produkter som kan bestå i 100 år. Om vi lyfter det tror jag att vi kan locka fler kompetenser till byggbranschen, säger Jimmy Dahlström, chef för projektverksamheten på Den temporära fabriken på Ramirent.
Ramirent menar också att den kommande utvecklingen kommer att ställa större krav på maskinernas effektivitet och klimatpåverkan.
– Om branschen ska utvecklas systematiskt över tid, krävs många processer och helt andra kompetenser än vad som finns i branschen idag. Vi på Ramirent skulle till exempel kunna lagra en stor mängd maskindata från byggarbetsplatser runt om i världen. Vi skulle kunna se hur maskinerna presterar och göra jämförelser. Kompetens som kan läsa av maskindata kommer vi att behöva mer av i framtiden och det handlar om allt från AI-ingenjörer till digitaliseringsexperter, säger Jimmy Dahlström.
Ramirent har också kommunicerat att det nu är slut med diesel i maskinerna som bolaget hyr ut. Som ett av flera initiativ för att driva på branschens utveckling mot fossilfria byggarbetsplatser och minska klimatpåverkan från Ramirents verksamhet, bolaget gått över till HVO100 som drivmedel i alla dieseldrivna maskiner. Helt borta ska dieseln vara senast första april 2023.