maskinentreprenoren logo
Landet runt

Maskinvisningarna blev digitala

Vårvisningarna hos Staffare brukar vara...

Text: Linn Posse

2020-06-05

Lästid

0 min
Dela

Vårvisningarna hos Staffare brukar vara välbesökta och uppskattade evenemang. I år satte dock Covid-19 käppar i hjulen – men det stoppade inte Staffare.– Vårvisningarna är väldigt viktiga för oss, det är då vi sparkar igång säsongen. När vi inte kunde genomföra fysiska visningar som planerat kom vi istället på idén med en digital lösning där vi på varje ort presenterar en lokal webb-butik fylld med de erbjudanden som besökarna normalt sett skulle ha tagit del av på den fysiska visningen, berättar Pelle Samuelsson, försäljningschef på Staffare i Hudiksvall. Den första digitala maskinvisningen ägde rum i Uppsala i slutet av mars och lockade ungefär 900 besökare. Några få fysiska besökare tog man dock emot för provkörning.– Det kunde vi göra eftersom det blev mindre grupper, säger Pelle Samuelsson. Att handla online är ovant för många i branschen, men troligtvis något som vi kommer att få se mer av i framtiden.– Visst märkte vi att en del kunder inte är vana att handla på det här sättet, men vi har också nått helt nya kunder som vi troligtvis inte nått med vår traditionella maskinvisning, säger Pelle Samuelsson som nu laddar inför kommande digitala maskinvisningar i norra Sverige.– Vi fick den här idén en dryg vecka innan visningen, normalt sett hade man behövt månader på sig. Vi förfinar konceptet hela tiden och kommer närmare en färdig lösning för varje maskinvisning vi genomför. Han har stora planer för webbutiken framöver och kommer vässa vidare på konceptet även när Covid-19 är över.– Vi kommer helt säkert att fortsätta med webbutiken i någon form, men vår önskan är att så snart det bara går ha traditionella maskinvisningar, tända grillarna och bjuda in kunderna som vi brukar, säger Pelle Samuelssonundefined;

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy