maskinentreprenoren logo

Krönika

Mässor – tjusningen av innovation och utveckling

Lästid:  0 min

article

I en värld där infrastruktur är navet som förenar samhällen och drar ekonomier framåt, är det anläggningsmaskiner som står bakom varje ny vägsträcka, byggnad, eller infrastrukturprojekt. Bakom dessa maskiner, står en värld av innovation som samlas och blomstrar på anläggningsmaskinsmässor runt om i världen. Från Intermat till Svenska Maskinmässan.

I min karriär har jag haft förmånen att uppleva mässorna både som representant för tillverkare, besökare, dessutom har jag varit med och arrangerat, planerat och byggt upp själva mässmontern. Minnena är många ur olika perspektiv. Varför är dessa mässor så oerhört viktiga för branschen? 

För det första är de en plattform för teknologisk utbyte och samarbete. Här presenteras de senaste innovationerna inom maskinutrustning, från avancerade grävmaskiner, autonomt styrda - eller alternativa bränslen. Med mera.

Man kan tycka att mässornas betydelse minskar med den snabba digitaliseringen. Så är inte fallet. Om ett år ska vi till Bauma i München. Sist jag pratade med mässledningen, meddelade de att de är fullbokade redan och förväntar sig slå rekord i antal besökare som 2022 var 620 000!

Betydelsen att träffas ökar. Det vi kan se är att antalet mässor minskar men branschen kraftsamlar till de större mässorna som hanterar fler besökare och är enkla att resa till.

En annan trend är att tillverkare är mer öppna att presentera nya koncept som inte är redo för marknaden.

Som tillverkare är en av de stora utmaningarna vad man ska presentera och vilket budskap man vill ge besökarna. Ju större bolag och produktpalett desto svårare att bestämma vad fokus ska ligga. Som besökare är den största utmaningen – tid. Det finns aldrig tillräckligt med tid att se allt man vill se och hinna med de möten man planerat. Ofta åker man hem och har klarat av hälften. 

Jag minns den Isländska vulkanen Eyjafjallajökull som skickade ett vulkanmoln över Europa som gjorde att i princip all flygtrafik stängdes ner precis under Bauma. Jag var ansvarig för Volvo CE under den tiden och vi hade besökare från hela världen inbjudna. Dagarna innan satt vi dygnet runt med resebyråer som fick flyga våra kunder så nära München som möjligt och sen med buss, tåg och bil sista biten. Jag glömmer aldrig två kunder från Pajala som hade kört non-stop i skift för komma ner. När jag frågade dem om det varit jobbigt sa de lugnt som norrlänningar: ”Klart vi körde ner, Bauma kan man inte missa (270 mil).

Vi ses på mässorna!

Text: Carl Gustaf Göransson

Plus & Minus

Våren är på gång och det blir äntligen ljusare.

Tiden som inte räcker till och som tvingar en att prioritera.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer