maskinentreprenoren logo

Teknikreportage

Mässpubliken uppvärmd – maskinhandlarna redo

Under våren har maskinhandlare och leverantörer runt om i landet värmt upp mässpubliken med vårvisningar i ett par månaders tid. Nu är alla redo för den stora höjdpunkten Svenska Maskinmässan – en folkfest i tre dagar med stort och smått, elektriskt och dieseldrivet, nytt och beprövat.

writer image
 Ann-Louise Larsson 

Lästid:  0 min

article

Planeringen har pågått länge, för en del ända sedan senaste mässan på Solvalla för två år sedan. Nu börjar det utkristallisera sig vilka maskiner som kommer att få plats i mässmontrarna och med bara veckor kvar jobbas det för högtryck hos landets maskinhandlare. Det är nämligen ingen liten apparat att transportera maskiner i allehanda format till centrala Stockholm. Zeppelin med kommer en riktigt tungviktare, kanske kan de titulera sig ”tyngst på Solvalla 2024” och det kräver minutiös planering för att transportera bandschaktaren Caterpillar D10 på 76 ton i ett stycke från anläggningen i Upplands Väsby till Solvalla. 

– Transporten kommer att ske natten mellan söndag och måndag i mässveckan klockan 3 på morgonen. Fyra följebilar, två polisbilar är bokade och vi kommer att få köra en specialsträcka där vissa av- och påfarter på motorvägen stängs av för att vi ska kunna använda dem, berättar Kristian Johansson, produktspecialist på Zeppelin. 

D10:an som visas på Solvalla är en av de första i Europa och den första på svensk mark i Next Generation-utförande – såld och leveransklar dessutom!

– Det innebär precis som i Caterpillars övriga Next Generation att vi har utrustat maskinen med all elektronik och förarstöd som finns idag för att optimera produktivitet och bränsleförbrukning. Tanken är att alla Caterpillars maskiner ska in i Next Generation, förklarar Kristian Johansson. 

Maskinen ska efter mässans stängning levereras till kunden DXT som ska använda den på diverse anläggningsprojekt runt om i södra och mellersta Sverige. På de senaste tio åren är detta den tredje sålda D10:an i Sverige och blir DXT:s tredje! 

– Det är bara någon av gruvorna i norr som har större maskiner än dessa, utbrister Kristian Johansson. 

Till viss del är maskinen autonom, den känner själv av slirning och anpassar trycket på bladet efter underlag och motstånd. 

– Systemen i sig är inte nya, de känner vi igen från de mindre modellerna D5, D6, D7. Det som är nytt är att dessa nu finns tillgängliga i den här storleken, säger Kristian Johansson. 

Helt klart en stor nyhet och ingen lär väl missa den. Förra upplagan av Svenska Maskinmässan, 2022, var den första efter pandemin. Många slickade då fortfarande såren efter corona-situationen, komponentbrist, fraktkaos och leveranstider som inte var av denna värld gjorde sig påminda – det var helt enkelt inte alldeles lätt att importera och sälja maskiner i Sverige – även om marknaden då gick för högtryck och ränteläget var ett annat. I dag har situationen förbättrats på många fronter – det finns fortfarande en del komponenter som är försenade, mycket på grund av att många tillverkare är på väg att lämna Kina för att istället etablera tillverkning i Europa och på däcksidan lider en del leverantörer av råvarubrist. Nu är det istället ränteläget, konjunktursvackan och den svaga svenska valutan som utmanar såväl säljare som köpare. 

– Vi kommer att göra ”omtag” med vissa produkter på årets mässa. Förra mässan hade vi precis haft avspark för våra Next Generation-hjullastare men fick strax därefter dra oss tillbaka eftersom vi inte kunde få fram fler maskiner i det läget, förklarar Kristian Johansson. 

Det gäller bland annat hjullastarmodellen Caterpillar 980 som från börjat skulle ha introducerats under 2021 och 2022 men som på grund av omständigheterna runt om i världen försenades till slutet av 2022 och 2023.

– Generellt sett har vi kommit ikapp bra med leveranstiderna och är i stort sett tillbaka på normalläge. Maskinerna från USA har ungefär 18–20 veckors leveranstid för tillverkning och frakt, maskinerna från Asien runt 20–25 veckor, säger han. 

Efter krigsutbrottet i Ukraina har Caterpillar stängt ner flera stora produktionsenheter i Sankt Petersburg. Det har inneburit att produktionsflöden har fått styras om, en ny svetslina har byggts upp i Rumänien och under tiden har mer svetsjobb fått göras i Brasilien. 

– Utmaningen för Caterpillar ligger i att hitta en bra balans, allt tillverkas numera mot beställning. Cat bygger inga lager längre och svårast just nu är våra XE-maskiner som alla tillverkas i Europa. Det är Caterpillars hybridmaskiner där efterfrågan är hög och man är begränsade av de komponentvolymer som går att få fram. 90 procent av alla våra hjullastare som vi säljer i Sverige är XE-modeller men även om leveranstiderna är längre än vi önskar pratar vi inte längre om ett år utan som längst upp till ett halvår, säger Kristian Johansson. 

Han berättar att Zeppelin under 2024 kommer göra en XE-satsning riktad mot skogssegmentet och startskottet sker på Solvalla med en 980EX för terminalhantering. Bland de mindre hjullastarna, 11–16 ton kommer Zeppelin med en prototyp av Cat930 med ny hytt och spakstyrning i originalutförande. Maskinen har turnerat i norra Sverige under våren och har fått mycket uppskattning. Den har nu gått i serieproduktion och Zeppelin har lagt en förbeställning på de första seriemaskinerna. 

Bland grävmaskinerna visas bland annat Cat M317 som släpptes under 2023 som även får representera den helt nya M319 som kommer under 2024. På vårvisningen i Örebro visade Zeppelins säljare Janne Lindblom M317 som kommer fabriksutrustad med både tiltrotator och maskinstyrning. 

– Den stora fördelen för kunden är en och samma leverantör och att vi har valt det som passar allra bäst ihop med våra maskiner – och du slipper lägga en massa extra timmar på utrustning, förklarar han. 

Maskinstyrning som originalmonteras är Trimble. Leica finns som tillval. Trimble-systemet har fördelar som bomautomatik och under 2024 även autotilt. GPS-mottagarna är helt nya med en så kallad propoint-teknik som hanterar GPS-signalerna oberoende, vilket ger ännu bättre precision. 

Några elektriska maskiner från Caterpillar blir det dock inte på Svenska Maskinmässan i år. 

– Caterpillar visade fyra modeller på senaste Bauma som håller på att fasas in. Jag hade en förhoppning om att få dessa till Solvalla, men tyvärr kommer vi inte att lyckas med det. Under 2024 kommer vi med den första elektriska 301.9 och vår hjullastare efter semestern. De större maskinerna, grävaren Cat320 har vi fått uppgifter om ska komma till årsskiftet och hjullastaren 950 under 2025. 

Elektriskt blir det dock hos konkurrenten Volvo och Swecon Anläggningsmaskiner som kommer ha sin omtalade Volvo EC230 Electric för demo och hoppas att så många som möjligt ska ta chansen att prova på hur det känns att spaka en medelstor fullelektrisk grävmaskin. 

– Vi kommer att visa upp befintliga elektriska modeller från EC18 upp till EC230. Volvo har aviserat över 100 elektriska modeller inom en femårsperiod. Förhoppningsvis kommer vi i samband med mässan att kunna lyfta lite på locket och berätta något om vad som är på väg framåt, säger marknadskommunikationschef Fredrik Rigö, Swecon Anläggningsmaskiner. 

Swecon kommer också att kunna presentera sin nya grävmaskinsserie på Svenska Maskinmässan. Den ska ersätta E-serien men det blir inte en F bokstavligt talar. Precis som Caterpillar skrotar nu även Volvo generationsbokstäverna och helt enkelt pratar om ”Volvo EC500” och liknande. 

– Vi är jätteglada att få presentera den stora nyheten från Volvo, det var osäkert in i det sista om vi skulle lyckas få hit den men nu är det bekräftat och det känns jättebra, säger Fredrik Rigö. 

Den nya serien representeras av 50-tonnaren EC500 men förarmiljön kommer att vara den samma i alla kommande grävmodeller uppåt och neråt i storlek så den är som intresserad av en grävmaskin från Volvo i närtid bör absolut ta en titt i hytten på EC500. 

Även Delvator, som i sortimentet stoltserar med fyra elektriska maskiner från minigrävare upp till 15 ton och kommer att vika plats åt sin elektriska Hitachi ZX135-7EB  i montern. 

– Vi har sålt vår första elgrävmaskin och har ytterligare en uthyrd. Många är nyfikna, vi har gjort tester under vintern som vi lärt oss mycket av och har även mycket hjälp från vårt systerbolag i Norge, Nasta, som har över 100 elmaskiner ute på i drift, säger vd Jonas Coltén. 

För Delvator är 2024 ett händelserikt år. Säljstyrkan växer, en ny anläggning öppnar i Rosersberg och sist men inte minst följer Delvator sitt norska syskon Nasta och lägger till Bell-dumprar i sortimentet för att bli en komplett leverantör för branschen. 

– Vi startade upp med Bell i mars och har flera förfrågningar och offerter ute. Det ska bli jättekul att få komma med ett nytt varumärke och ta avstamp med på Solvalla. Jag tror att årets mässa kommer bli en viktig vitamininjektion för branschen tillsammans med räntesänkningen i maj som det pratas om, fortsätter han.

Text:  Ann-Louise Larsson 

prev
carousel
next

Bild:  

 

 

 

 

 

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer