Reaktorn i Ågesta slutade producera el och varmvatten till näraliggande Farsta redan 1974. Vid avställningen forslades alla högaktiva material, som kärnbränsle och tungvatten, bort från anläggningen. Kvar blev en blandning av låg- och medelaktivt radioaktivt material och radiologiskt friklassat byggnadsmaterial. Sommaren 2020 sedan började rivningen av anläggningen, men Peter Nyström, projektledare på Vattenfall, berättar att rivningen började förberedas ett par år tidigare.
– Allt är kartlagt in i minsta detalj och vi började med att ta bort de mest kontaminerade delarna som pumpar, urblåsningssystem och primärkretsar.
Rivningsarbetet är indelat i många mindre delprojekt, som kan vara ett litet rum eller en del av ett större rum. Varje delprojekt har sin arbetsorder och sina skyddsföreskrifter.
– Det behövs, även om radioaktiviteten är låg. Det största problemet är egentligen att anläggningen finns inne i ett bergrum. Det är trångt och gör arbetet svårare, säger Peter Nyström.
I mitten av november förra året anlände Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin i Boden med sin Volvo EC480E High Reach höghöjdsrivare. Uppdrag: att före nyår riva det 22 meter höga kyltornet på Ågestaverket.
– Det är lite synd att riva. Personligen hade jag önskat att det fått bli museum, men det går ju inte på grund av föroreningarna. Historien bakom Ågesta och det svenska kärnvapenprogrammet, där Ågesta var en del, är intressant. Själva rivningsjobbet gör han ändå med glädje.
– Det är ett fritt jobb att riva. Jag får veta vad som ska rivas, sedan är jag min egen arbetsledare och ser till att få det gjort.
Rivning är en viktig del av verksamheten hos Hansén Bil & Maskin och de har tidigare gjort mycket jobb i Malmberget. Där har LKAB:s gruvbrytning gjort staden osäker, därför flyttas de boende till närliggande Gällivare och byggnaderna rivs. När det 13 våningar och 42 meter höga Focushuset skulle rivas, köpte ägaren Mattias Hansén en ny Volvo EC480E High Reach från Swecon i maj förra året.
– Vi har mest Volvo i maskinparken, men ingen höghöjdsrivare. EC480E var ett naturligt val för oss. Den nya maskinen bidrog även starkt till att Hansén Bil & Maskin vann Vattenfalls prestigeupphandling att riva det 22 meter höga kyltornet i betong vid det nedlagda kärnkraftverket.
– Det är ett annorlunda jobb, men egentligen en vanlig selektiv rivning. Kyltornet har aldrig varit kontaminerat av radioaktivitet, så det är som vilken rivning som helst, säger Mattias.