– Maskinentreprenörerna välkomnar en ökad framtida produktion av biodrivmedel. Vi ser att det kommer leda till ökad tillgänglighet och ökad konkurrens på drivmedel. Vi beräknar att bara vår bransch kommer behöva en halv miljon kubikmeter drivmedel (500 000 m3) per år för att ställa om, säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.
ME förväntar sig att elektrifieringen kommer att utvecklas för att möta branschens behov, men ser också att det inte är den lösning som gör att branschen når utsläppsmålen till 2030.
– Vi ser även en utveckling framför oss där allt fler kunder och upphandlingar inom entreprenad- och byggbranschen ställer allt striktare hållbarhetskrav, säger Anders Robertsson.
ME instämmer i utredningens analys att det krävs ökad tillgång på nya typer av råvara för att övergången till förnybara drivmedel ska ta fart. Annars riskerar bristen på råvaror försvåra övergången från fossil diesel och fördyra priset på biobränslen till en nivå där de inte är konkurrenskraftiga jämfört med andra energislag.
Förstahandsalternativet för entreprenadbranschens tunga arbetsmaskiner är en övergång till 100 procent förnybart i tanken utan att ta omvägen via reduktionsplikten, skriver ME i ett pressmeddelande. ME menar alltså att det bästa alternativet är att helt gå över till HVO i närtid istället för att vara beroende av prisvariationer som kommer med diesel och graden av reduktionsplikt.
– Förnybara bränslen kommer vara en viktig del för entreprenadbranschens övergång till fossilfri entreprenad med fossilfritt i tanken, avslutar Anders Robertsson.