maskinentreprenoren logo
Teknikreportage

Med fokus på tung rental

Det händer saker inom rental. Nya företag och konstellationer avlöser varandra, men är efterfrågan på hyrmaskiner på väg att öka? – Det ser ut så, men jag kan inte säga hur fort det händer, konstaterar Björn Janström, vd Heavy Rental Group.

Foto: Martin Sörbo

Lästid

0 min
– Vi får in en handfull maskiner till verkstaden varje dag och de är av flera olika märken så det gäller att ha en bred kompetens, säger Mikael Johansson som ansvarar för verkstaden i Billeberga.
– Vi får in en handfull maskiner till verkstaden varje dag och de är av flera olika märken så det gäller att ha en bred kompetens, säger Mikael Johansson som ansvarar för verkstaden i Billeberga.
Dela

Strax före jul förvärvade nybildade koncernen Heavy Rental Group AB maskinuthyrningsföretaget Arema Rental AB i Stockholm. Direkt efter årsskiftet kom nästa affär då även skånska N Rental AB införlivades. 

Koncernen ägs av de tidigare ägarna till de två bolagen samt av koncernens nye vd Björn Janström. I samband med nystarten har även ett namnbyte skett; Arema Rental AB har blivit Arema Heavy Rental Öst och N Rental AB har blivit Arema Heavy Rental Syd. 

– Nu är det vårt nya varumärke Arema som vi vill etablera hos våra kunder, konstaterar Björn Janström och viftar med en bunt klistermärken med den distinkta blå logotypen och namnet Arema i vitt.

Sedan affären avslutades har alltså lokaler och maskiner fått ny identitet med nya dekaler, skyltar och flaggor, men det är ju bara det lilla. Större saker är på gång.

– Vi har kontinuerligt investerat i nya maskiner och planerar dessutom att starta en helt ny anläggning i Göteborg efter sommaren, avslöjar Björn Janström.

Det låter som om ägarna har gott förtroende för att uthyrning av anläggningsmaskiner kommer att växa i Sverige kommande år. Björn Janström vill inte uttala sig med tvärsäkerhet, men drar paralleller till två verksamheter som han tidigare arbetat inom. 

– Nu senast jobbade jag med lastbilar, innan var det personbilar. Om vi tittar på privatleasingmarknaden för personbilar så var den under 15 procent år 2010, idag är den 70 procent. Även för lastbilar ser vi att leasingmarknaden ökar. 

– Det handlar om att kalkylerna blir allt tightare och då krävs att man vet exakt vad lastbilen/maskinen kostar. Leasing blir dyrare, men kostnaden är bestämd och osäkerhetsfaktorer som service och andrahandsvärde försvinner.

Björn Janström lägger också in miljöaspekter i funderingarna kring varför det ser ut som om marknaden för rental är på väg att öka. I takt med att miljöfrågorna ställs i hårdare fokus upplever entreprenörerna det som en större risk att bli sittande som ägare till en för gammal maskin utan senaste miljöklassningen konstaterar han och tillägger att även produktionen av en maskin måste räknas in när man diskuterar miljöbelastning och hållbarhet. 

– Om två hyrmaskiner kan användas så effektivt att de kan göra fem maskiners jobb så är det ju faktiskt så att tre maskiner inte ens behöver produceras och det har ju stor betydelse för miljön.

Världsläget är ännu en förklaring till varför en hyrmaskin numera upplevs som mer attraktiv än ett köp. Pandemi och krig i samverkan har bidragit till en känsla av osäkerhet och dessutom orsakat rent konkreta problem med leveranser. Eftersom ett av argumenten för leasing istället för köp alltid har varit att minska risken för det egna bolaget talar dessa omständigheter tydligt för en ökad hyrmarknad.

– Det är visserligen bara en spekulering att marknaden är på väg att växa. Ett exempel är att vi faktiskt haft en ökad efterfrågan på hjulgrävare. Personalen på firman har berättat för mig att för bara ett par år sedan var det aktuellt att upphöra med uthyrning av hjulgrävare, idag har vi ingen hemma, alla är uthyrda. Det är ett litet exempel på att marknaden ökar, och jag tror att den kommer att fortsätta att öka. Hur mycket och hur snabbt kan jag dock inte uttala mig om.

Även om efterfrågan är på plats innebär det dock inte att det finns ett obegränsade möjligheter. Konkurrensen om kunderna är tuff och marginalerna små poängterar han.

– Marknaden är mycket pressad, konsumenten vill såklart inte betala mer än den absolut måste. Det innebär att vi måste vara mycket skickliga och göra ett bra hantverk. Vi måste vara snabba på att ta in maskinen när kunden är klar med den, vi måste tvätta, syna och göra i ordning maskinen till nästa kund så snabbt som möjligt och vi måste ha kapacitet att skicka ut den till nästa kund utan dröjsmål. 

– Om maskinen står med några dagars vakans så får vi inte ihop kalkylen.

Därför är Björn Janström mycket nöjd över att det är tomt på gårdsplanen i Billeberga där Arema Heavy Rental Syd har en av sina fyra depåer. En hjullastare står i verkstaden och får en garantireparation samtidigt som en returnerad hjullastare får en dusch i högtryckstvätten. Förutom ett batteri av redskap och en helt nyköpt hjullastare är det i stort sett tomt på den nylagda gårdsplanen.  

– Det är så vi vill ha det!

Heavy Rental Group AB

Bildades i september 2021, består av Arema Heavy Rental Syd och Heavy Rental Öst.

Ägs av de tidigare ägarna till Arema Rental AB och N Rental AB samt av vd Björn Janström. 

Har anläggningar på fyra ställen i Skåne samt i Rosersberg, Stockholm. Totalt 30 anställda och en maskinpark på cirka 800 maskiner med fokus på tyngre maskiner.

Att Anders Rosdahl, som tvättar hjullastaren, gör det med stor omsorg är avgörande för företaget menar Björn. 

– Vi krigar inte i kategorin pris, det finns alltid någon som kan vara billigare, men kanske inte bättre. Det innebär till exempel att föraren ska känna att maskinen är fin, välstädad, utrustad med bra GPS och miljöklassad motor. Vi ska ha snabba leveranser och en tydlig organisation med klara besked och tydliga fakturor.

Vilka märken som går bäst som rentalmaskiner vill varken Björn eller Mikael Johansson som är verkstadsansvarig vid anläggningen i Billeberga uttala sig om. Det skiljer inte så mycket mellan de olika tillverkarna, den lägsta nivån har med åren stigit, menar de. Istället handlar det som vanligt om kontakten med säljare och tillgången på service när nya maskiner ska köpas in. Dessutom har kunden ibland önskemål, det handlar då om kunder med långa kontrakt som kanske har ett visst märke sedan tidigare. 

– Just nu är vi i en inköpsfas och ska utöka maskinbeståndet. Totalt finns i bolaget nu ungefär 800 maskiner varav cirka 500 anläggningsmaskiner och resten är övriga artiklar som släp, paddor och annan mindre utrustning. Av dessa finns två tredjedelar vid våra anläggningar i Skåne, resten i Stockholm. 

– Med tiden räknar jag med att vi kommer att byta ut mellan 50 och 100 maskiner om året. Exakt hur lång livslängd varje maskin kommer att ha är svårt att säga och styrs av många olika faktorer som leveranser och andrahandsvärden, men troligen kommer de att finnas hos oss mellan tre och fem år.

Marknaden är mycket pressad, konsumenten vill såklart inte betala mer än den absolut måste.

För närvarande finns alla storlekar och typer av maskiner i sortimentet, men Björn är tydlig med målsättningen att framöver koncentrera sig på det tyngre segmentet, maskiner över åtta ton. 

– Konkurrensen är stor bland de mindre maskinerna och det finns redan stora och framgångsrika etablerade företag i det segmentet. Det finns ingen anledning för oss att ge oss in på den marknaden.

Med tydliga planer på expansion, i fjol hade företaget en omsättning på 120 miljoner kronor, årets beräknas till 160 miljoner och inom två till tre år vill Björn se en omsättning på 250 miljoner, gäller det att det finns utrymme på marknaden. Med fler aktörer inom rental borde det dock bli ont om plats. 

– Ja, det är en tuff konkurrens, det sticker jag inte under stol med. Priserna är rejält pressade, det syns tydligt när man tittar tillbaka på historiken i prislistor och annat. Därför blir volymen allt viktigare, det innebär fler maskiner, och de ska vara ute hos kund.

För att få ruljangsen att fungera nämner Björn företagets personal som den helt avgörande faktorn. Han återkommer till att verksamheten måste flyta snabbt och effektivt och det är då nödvändigt med dedikerad personal. 

– Jag gläder mig oerhört åt att personalen är ansvarstagande och sätter kunden och företaget i första rummet, säger han och ser verkligen ut som han menar det. 

Själv har Björn Janström sedan han tillträdde ägnat sig åt att få sammanslagningen av de två bolagen att fungera. Det innebär allt från ny hemsida och nytt IT-system till nya rutiner för personalvård. När det arbetet framåt årsskiftet börjar närma sig sitt slut tar istället ett nytt arbete vid. Den fortsatta expansionen.

För närvarande har Arema Heavy Rental Syd anläggningar i Kristianstad, Billeberga, Helsingborg och Malmö. I Stockholm har Arema Heavy Rental Öst en anläggning i Rosersberg norr om Stockholm. Totalt arbetar ett trettiotal anställda med försäljning, inköp och teknik och företaget har en handfull servicebilar med fälttekniker som ser till att minimera eventuella stilleståndstider. 

I framtiden ska företaget bli större, finnas på fler orter och hyra ut fler maskiner. Det är i alla fall Björn Janströms förhoppning. 

– Såklart är det enormt svårt att säga något om framtiden i dessa osäkra tider, men vi vet att vi under det kommande året ska arbeta med att etablera oss i Göteborg. Det brukar ta ett år att komma igång med ett nytt företag, få till rekrytering av ny personal och få verksamheten att fungera. Inom ytterligare två eller tre år hoppas jag på att vi finns på två eller tre orter till. 

Exakt var dessa orter är belägna kan han ännu inte uttala sig om, men en sak vet han säkert: 

– Helt avgörande för att lyckas med målsättningen är att vi får behålla vår personal och kan rekrytera ny med samma motivation. Den är unik!

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy