maskinentreprenoren logo

Reportage

Ljungby Maskin still going strong

Med sina 200 maskiner om året är Ljungby Maskin världens minsta hjullastartillverkare. 40 år har nu gått sedan Rune Andersson byggde den första maskinen hemma på gården och vid 83-års ålder har han inga planer på att släppa taget.

writer image
Ann-Louise Larsson 

Lästid:  0 min

article
article En numer känd syn från E4:an är en hjullastare med vatten forsande ur skopan. Försäljningschef Markus Möller och grundare Ljungby Rune Andersson är vana att bli fotograferade just här. Foto: Sofia Ernerot

Smålänningen Rune Andersson har varit egen företagare i 62 år – som 21-åring startade han tillsammans med sin bror Ljungby Truck. Några år senare säljer bröderna trucktillverkningen till Kalmar, går skilda vägar och 1983 ger sig Rune Andersson in på hjullastarspåret – en dröm han haft sedan barnsben. Dåtidens hjullastare var ofta klumpiga till formatet, inte sällan med alltför klen lyftförmåga och obekväma att köra. Rune Andersson bestämmer sig för att det här kan han göra bättre. Resten är historia skulle man kunna säga. 

Drivkraften har under alla år varit att göra branschen lite bättre – genom att lyssna in och förstå kundens behov och vad kunden vill ha har Rune Andersson skapat en unik produkt – hjullastare i kompakta format med hög lyftförmåga gjorda för att användas många tusentals timmar med speciella egenskaper som hyttfjädring, stålbussningar och automatisk dörrstängning. Grundidén är den samma som för 40 år sedan, med tiden har maskinerna förfinats och förbättrats undan för undan. Helt nöjd blir man nog aldrig, menar Rune Andersson. 

Hans starkaste minne från de 40 år som gått är fortfarande när den allra första maskinen rullade ut på gårdsplanen hemma i Kvänjarp, byggd för hand av Rune själv efter hans egen starka övertygelse om att fokusera på föraren – i synnerhet komforten, sikten och arbetsmiljön. Maskinen såldes till Bröderna Fridlunds Entreprenad i Österbymo 1983. 

– Vi köpte tillbaka den 2001, rustade upp och idag finns den i vårt museum, berättar han. 

Att det finns ett genuint motorintresse i familjen råder inga tvivel om, förutom ett antal hjullastare och truckar har Rune Andersson även samlat på sig ett antal militärfordon, motorer, personbilar, traktorer och andra fordon från de senaste 100 åren och följer med stort intresse den tekniska utvecklingen inom fordonsindustrin. Han åker på mässor över hela världen, samlar på sig idéer och inspiration för att sedan göra sin egen grej av dem. 

– Det går inte att göra en fulländad maskin, det finns alltid saker att förbättra och utveckla, konstaterar han och berättar att en elmodell av en Ljungby hjullastare ligger på ritbordet just nu, men marknadsintroduktionen är ännu något år bort. Dels är man beroende av vad motor- och drivlinetillverkare kommer med, dels vill man lyssna in kundernas inställningar och önskemål och inte minst de politiska tongångarna. 

– Vi får förfrågningar på elmaskiner och har en hyfsat bra bild av vad det är kunden vill ha. Samtidigt vill vi inte göra en sämre maskin än våra dieselmaskiner som vi har idag. Det är en av de stora utmaningarna framåt, hur ska maskinerna drivas egentligen? Det är inte upp till Ljungby maskin eller våra leverantörer att bestämma, där måste både till politiska ställningstaganden och att marknaden är redo att anpassa sig, säger försäljningschef Markus Möller. 

– Våra hjullastare får aldrig bli en skrivbordsprodukt. Vi måste fortsätta tänka praktiskt och ha örat mot marken för vad det är kunderna vill ha. Det är det absolut viktigaste för Ljungby Maskin både idag och framåt, fortsätter han. 

Markus Möller kom in i företaget för två och ett halvt år sedan, handplockad av Rune Andersson, precis som många andra nyckelpersoner i företaget. 

Även om det ofta är snabba puckar med Rune Andersson lämnas inget åt slumpen. Varje komponent är noga utvald och till stor del specialtillverkad in house för att få exakt de egenskaper som önskas. Ljungbys hjullastarfabrik är speciell på många sätt, inte bara för kristallkronorna i taket i verkstadslokalen, utan för den enorma kompetens som finns inom de fyra väggarna i att bygga allt från hytter, ramar till hydraulcylindrar, kolvar, stänger och dieseltankar. 

– Just nu håller vi på att ställa om hela produktionen från att tidigare ha platsbyggt varje maskin till en produktionslinje med åtta stationer, där maskinen flyttas fram ett steg var åttonde timma, förklarar Markus Möller. 

Avsikten är att maximera produktionskapaciteten med befintlig personal och produktionsyta. Just nu ligger man på en tillverkningskapacitet på strax under 200 maskiner, målsättningen är att komma över 200 och gärna skruva upp till 220 maskiner som är den genomsnittliga årsförsäljningen av Ljungbys åtta hjullastarmodeller. 

– Det kommer ta tre till sex månader innan vi har arbetat in det nya arbetssättet. Det är ett helt nytt sätt att tänka, där vi måste säkerställa att varje del finns på rätt plats i rätt tid, säger Markus Möller. 

Alla maskiner tillverkas mot kundorder och åtta av tio maskiner är specialanpassade med kundspecifika lösningar, i de allra flesta fall leveransbesiktigade och klara att börja arbeta med när de rullar ut från den småländska fabriken. Kunderna finns framförallt inom återvinning, industri och bland fåmaskinsägare med många typer av servicejobb som sitter hela dagarna i sin maskin. Allra helst vill Markus Möller att kunderna ska köra 24 timmar om dygnet, alla dagar på året. 

– Ljungby Maskin har en trogen kundskara, de flesta kunderna är återkommande som har kört Ljungby i många år. Men vi ser också att vi under det senaste året fått in en hel del nya kunder som vi inte haft kontakt med tidigare. Många blir förvånade när de kommer hit och ser fabriken, att vi köper plåten och bockar den själva, bearbetar våra komponenter själva. Det imponerar på väldigt många, säger Markus Möller. 

Trots att Rune Andersson hunnit uppnå den aktningsvärda åldern av 83 år är han högst delaktig i den dagliga verksamheten. Fortfarande är han företagets vd och frontfigur och även om generationsskiftet till de tre barnen är klart sedan länge, har inte Rune Andersson några planer på att trappa ner. 

– Jag är på fabriken i stort sett varje dag, konstaterar han. 

I mitten av september firade Ljungby Maskin sitt 40-årsjubileum genom att bjuda in till öppet hus i fabriken. 3 000 besökare tog chansen att se bakom kulisserna i den småländska fabriken där runt 120 personer har sin arbetsplats. Med den milstolpen uppnådd är nästa stora milstolpe 5 000 tillverkade maskiner. 

– Vi har ungefär 400 maskiner dit, så förmodligen kommer vi att sälja maskin nummer 5 000 någon gång nästa sommar med leverans ett år senare, säger Markus Möller. 

Ljungby Maskin ägs i dag till 90 procent av Runes tre barn Henrik, Jessica och Gustav. Henrik Andersson är den av barnen som jobbar heltid i företaget med titeln miljöchef. 

– Jag började jobba här 1990, efter tvåårig verkstadsteknisk utbildning. Jag är född i en truck och uppvuxen i hjullastare skulle man kunna säga, berättar han. 

Att fortsätta förvalta arvet Ljungby Maskin tycks vara en självklarhet för flera generationer Andersson. 

– Min dotter som är 16 år har siktet inställt på att jobba på Ljungby och pratar om ”när jag ska ta över Ljungby Maskin…”, berättar Henrik Andersson. 

Att hålla fast vid det ursprungliga konceptet – hög prestanda, lång livslängd, bra sikt och förarmiljö och billig att äga – är fortsatt viktigt för framtiden. Att det kommer gå att tillverka hjullastare i liten skala under många år framåt är både Markus Möller och Henrik Andersson övertygade om.

– Vi ska fortsätta springa på vår egen lilla boll när alla de andra springer på den stora bollen och gör maskiner som ska passa för 90 procent av alla kunder, säger Markus Möller. 

Hemmamarknaden är störst med två tredjedelar av alla maskiner. Sedan 2009 har Ljungby även ett dotterbolag i Danmark och återförsäljare i Norge, Finland, Tyskland och Holland. Förfrågningar börjar komma även från mer långväga håll som Kanada och Australien, men något intresse att växa globalt finns inte i dagsläget. 

– Australien har vi tackat nej till. Det blir långt för att vi ska kunna hålla den kontakt med kunden som vi vill och svårare att skicka reservdelar till andra sidan jorden. Vi ska inte vara större än att vi kan vara bäst på det vi gör, säger Markus Möller. 

Exportmarknaden växer i takt med att inflationen stiger i Sverige och många svenska entreprenörer har tuffa tider med höga räntekostnader och en sviktande byggmarknad. 

– Målet är att inte tappa försäljning under lågkonjunktur, utan istället kunna öka vår aktivitet på marknaden. Just nu ser vi att både Norge, Finland och Holland ökar, säger Markus Möller. 

– Allra viktigast för Ljungby Maskin är aldrig någonsin tappa känslan för produkten. Det måste alla vi som jobbar på Ljungby Maskin se till att fortsätta förvalta även den dag som Rune inte längre finns med oss, säger Markus Möller.

Text: Ann-Louise Larsson 

Ljungby Maskin

Årsproduktion: strax under 200 maskiner i dagsläget.

Antal anställda: cirka 120 personer

Omsättning: har legat stadigt runt 500 miljoner senaste fem åren

Grundare och vd: Rune Andersson

Ägare: Rune Andersson och hans hustru äger 10 procent, parets tre barn 30 procent vardera. 

prev
carousel
next

Bild:  

 

 

 

 

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer