Avståndet mellan Umeå och Vasa är ungefär 100 kilometer, där den kortaste sträckan mellan kusterna är cirka 80 kilometer. För närvarande trafikeras rutten av en färja med en restid på 3,5 till 4 timmar. Visionen om en fast förbindelse över Kvarken har funnits länge, men det är först nu som en utredning har inkluderats i ett finskt regeringsprogram.
En fast Kvarkenförbindelse är ett tekniskt mycket utmanande projekt. Passagen kräver att tekniskt hållbara lösningar identifieras för att säkerställa förbindelsens genomförbarhet. Utmaningarna för ytbaserade lösningar kommer att vara havsströmmarna och isens rörelser i kombination med stormvindar.
– Vi är mycket glada och stolta över att ha fått förtroendet att genomföra detta prestigefyllda uppdrag. En fast förbindelse mellan Umeå och Vasa är ett omfattande infrastrukturprojekt och intressant att utreda ur många perspektiv. En nyckelkomponent i denna genomförbarhetsstudie är att prognostisera transportbehovet för både gods och passagerare med förbindelsen, något vi är marknadsledande inom på WSP Sverige, säger Lars Drageryd, projektledare på WSP.
WSP har samlat ett internationellt team av experter från Finland, Sverige och Kanada för att tillföra omfattande expertis till uppdraget.
– Det är varje ingenjörs dröm att få vara en del av att bygga ett krävande, nästan ogörligt projekt. Vi har lyckats samla de bästa hjärnorna för att lösa utmaningarna, och även om arbetet är i ett tidigt skede, är vi övertygade om att skapa en realistisk grund för planen, säger Risto Jounila, projektledare på WSP Finland. Uppdraget ska vara klart våren 2025.