maskinentreprenoren logo

Reportage

Det måste gå snabbare att bli bra

Man brukar säga att det som händer i USA – förr eller senare dyker upp Sverige. Kanske en överdrift. Men när det gäller utvecklingen (och uppkopplingen) av anläggningsmaskiner stämmer det helt säkert. Maskinmässan Conexpo i Las Vegas pekade i en tydlig riktning.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article I USA är det USA som gäller. Det gäller både regeringens ekonomiska satsningar just nu, och hur tillverkarna ser på Nordamerikas problem med brist på yrkeskunnigt folk. Foto: Micael Appelgren

Las Vegas där maskinmässan Conexpo arrangeras är avskräckande långt bort från Sverige. Conexpo i det närmaste att betrakta som en högljudd lillebror som man önskar var lite mer ödmjuk och väluppfostrad. Men många sanningar om framtiden kan ”lillebror” svara på.

Det är den här marknaden; den nordamerikanska, som säkert kommer styra utvecklingen de kommande åren. Det tror branschens tillverkare och utställare. Det är därför alla kom året 2023. Inte bara för att marknadsföra och sälja – utan kanske framför allt för att lära känna de nordamerikanska entreprenörerna. Volvo CE som hoppade över Bauma slog till på Conexpo med sin kanske största satsning någonsin. 

– Marknaden var stark i USA under pandemin. Byggindustrin ser stark ut framöver också. Affärslokaler går starkt även husbyggnad ligger på en hög nivå. Och så ser vi nu stora satsningar på infrastruktur över hela landet, säger Stephen Roy som är vd för Volvo CE i Nordamerika.

I USA viker inflationen. Arbetslösheten är låg. 1 200 miljarder dollar ska staten trycka ut för infrastruktur de kommande åren. Bostadsmarknaden har saktat in, men ser ut att ta fart igen redan i år. Det är bara ett problem. Och det är inget litet problem. Det är jättestort och det är just det – det nordamerikanska problemet – som helt säkert kommer att påverka hur anläggningsmaskiner och branschen utvecklas de kommande åren.

Det stavas ”labour shortage”.

Bristen på personal i byggbranschen är inte ett unikt amerikanskt problem. Men omfattningen i USA är unik. När amerikanerna talar om ”labour shortage” går en svart skugga över hela samtalet. När det gäller maskinförare har det gått så långt att vissa bolag helt enkelt gett upp nyrekryteringar och istället växlat över till att köra 10-12 timmar om dagen med befintlig styrka. Sexdagarsvecka är inte ovanligt. Eller lägga ner. Utan maskinförare går det inte att fortsätta.

Några som ändå kämpar på är två familjeföretag från staden Seneca i South Carolina, New Century Construction (NCC) och AMP Land Mangement. Dewayne Pelfry, som tidigare bott i Sverige och talar en del svenska, berättar att det nu nått en gräns då han tvingas skriva kontrakt med konkurrensklausuler med sina maskinförare.

– Det är så få maskinförare tillgängliga att det är riskabelt att annars ta in dem i firman. Man köper över förare genom att locka med högre löner, och sedan tar dom även med sig kundkontakter och annat. Det är mycket svårt läge, säger Dewayne Pelfry.

Pelfry och hans bolag NCC har höga kostnader för löner i dagsläget. Förarna ska ha betalt varje vecka, men slår man ut lönerna i Dewaynes och verksamhetsområde i South Carolina har de skenat rejält. I svenska kronor talar vi om cirka 85 000 i månaden för en maskinförare.

I South Carolina och många andra stater finns det ingen formell utbildning till maskinförare. Man lär sig på jobbet, helt enkelt. Men precis som i Sverige är byggtiderna pressade och marginalerna små; att ta in nya medarbetare utan kompetens tar tid och den investeringen är just nu svår att räkna hem. Och riskabel då maskinförarna inte alltid förblir lojala utan följer pengarna till den arbetsgivare som bjuder högst.

– Och just nu lever vi i en situation där efterfrågan har ökat och vi har mindre folk än tidigare. Vi måste jobba 12 timmar om dagen, och min son här, Elliott, har faktiskt jobbat sju dagar i veckan i 40 dagar. Den här resan till Conexpo är vår första ledighet på mycket länge, säger Dewayne Pelfry.

Elliott nickar instämmande. Han är slutkörd. Dewaynes andre son, Alexander, driver AMP Land Management, och har en liknande situation i sitt företag. Alexander är helt unik, förutom att han talar flytande svenska är han också maskiningenjör och försöker jaga kostnader i bolaget genom att sköta all service och reparationer på maskinerna själv.

– Det är inte bara kostnaderna. Även här handlar det om brist på folk. Maskinleverantörerna har inte tillräckligt med servicepersonal. Vissa är så dåliga att de inte klarar av att serva maskiner de har sålt, utan väljer att ta in konsulter som sköter reparationerna, och då blir det extremt dyrt för oss entreprenörer, säger Alexander.

Unga i USA väljer inte byggbranschen. Och maskinförare står inte högt på listan för framtida yrken. Dewayne suckar… han tror inte längre att det kommer att fungera.

– Vi kör 60 timmars vecka nu för att klara av det. Men jag ser ingen öppning just nu. Vi få r inte nytt folk till branschen. Som jag ser det är det vi som är i branschen nu, de som finns. Det finns inga nya. Det är vi som är kvar som måste göra jobbet.

Det här vet ju såklart maskintillverkarna om. Finns det inte maskinförare, så går det heller inte att sälja maskiner på denna stora maskinmarknad i USA. Maskinerna måste bli enklare att framföra. Nybörjare måste bli bättre snabbare. Automatisering är lösningen.

På den amerikanska bransch-organisationen AEM (Association of Equipment Manufacturers) arbetar Kip Eidberg, som är kommunikationschef och ansvarig för kontakter med den amerikanska regeringen. En hel del lobbyarbete görs för att uppmärksamma situationen, men Kip Eidberg är ganska tydlig här. Han tror inte att de amerikanska ungdomarna kommer att satsa på byggbranschen utan vidare.

– Det är stor efterfrågan på maskiner och ekonomin i USA ser fortsatt bra ut. Det är mycket statliga pengar som ska ut till infrastruktur. När det gäller brist på folk i branschen så måste det till reformer. Vi har också flera områden i olika stater som har en negativ befolkningstillväxt. Ska man vara krass så finns det helt enkelt inte tillräckligt med amerikaner för att ta hand om den här efterfrågan. Vi måste få igång invandringen i det här landet igen, säger Kip Eidberg.

Det här påverkar maskintillverkarnas planer. Flera av de stora maskintillverkarna tidningen pratade med under Conexpo är ute efter mer digital teknik som kan hjälpa branschen. Man kunde också se hårt tryck i de svenska montrarna med Oilquick, Engcon, Steelwrist, Rototilt. Dessa verktyg spar personal. Case talar till och med om att hjälpa till med rekrytering och skapa produkter som kan underlätta att locka folk till branschen. CNH Industrials globale chef Stefano Pampalone säger att det är dags att använda teknik för att göra det enklare för entreprenörerna att göra jobbet.

Komatsu tar också upp rekryteringsproblematiken i USA. Rod Schrader som är Komatsus chef i USA lägger extra vikt vid att nämna att det nu handlar om att hantera utmaningarna om brist på folk genom att Komatsu måste ge entreprenörerna en chans att göra mer med mindre, och det är det digitala hjälpmedel ska användas till. Tillverkarna är självklart ganska oroliga. Bristen på folk måste lösas i USA. Annars blir det stopp i röret. Att som familjen Pelfry köra 10 till 12-timmarspass och ibland sju dagar i veckan, är självfallet inte hållbart. Det blir till slut en hälsofara och risk för att bolagen kollapsar. Dewayne Pelfry har redan drabbats av skador på grund av för mycket arbete.

Huddigs monter drog mycket folk under Conexpo. Den stora grävlastaren från Sverige är helt enkelt en multimaskin som klarar fler och mer jobb än en grävmaskin. En hel del amerikanska entreprenörer stod med veckad panna och vi hörde hur funderingarna gick. Här kan man göra mer med mindre som Komatsus Rod Schrader uttrycker saken. En Huddig kräver dock en skicklig förare – något som det alltså är akut brist på i USA.

Volvo CE slog på stort med Conexpo i USA och kanske slog tillverkaren till och med knock out på konkurrenterna med sitt fossilfria massiva paket på mässan. Hela ledningen på plats, Melker Jernberg som rattar Volvo CE, men även Volvochefen själv; Martin Lundstedt deltog aktivt och engagerat. Budskapet från Volvo CE  var öronbedövande: Nu ska Volvo CE ta ledningen när det gäller det fossilfria. Bolaget vill göra det tillsammans med branschen, samhället, partners. Det är framåt som gäller… För att få en bild av bristen på personal vänder oss till Volvos USA-chef Stephen Roy som också sitter i styrelsen för AEM, tillverkarna i USA.

– Det är inte ett attraktivt jobb som förr att vara i den här branschen. Nu är det upp till oss att visa att det här är en intressant karriär. Maskinerna måste bli mer intressanta för nya grupper som tycker om teknik, digitalisering. Maskinerna måste bli bättre, snabbare, enklare. Volvo jobbar med detta, och jag tror att vår satsning på fossilfritt kan locka andra människor när branschen inte är så förknippad med diesel till exempel, säger Roy.

Konsultfirman abcg som drivs av förre chefen för CNH Industrial Carl Gustaf Göransson och Alan Berger, tidigare teknisk chef CNH och Volvo CE, har också noterat det amerikanska problemet.

– Det är allvarligt. USA har en äldre befolkning också. Och Covid tryckte bort folk från branschen. De som då förvann har inte valt att komma tillbaka. Och den yngre generationen är inte intresserad, säger Alan Berger. 

Carl Gustaf Göransson:

– Strukturen i USA med den äldre befolkningen är sådan att man kan räkna med att 40 procent av de aktiva i branschen har gått i pension 2030 – om sju år.

Det var ingen slump att det var smockfullt i montrarna som hade lösningar på hjälpmedel. Trimble, Topcon och deras konkurrenter. Steelwrist hade sin bästa mässa någonsin. Jänkarna letar efter verktyg som leder till att de kan ”göra mer med mindre”. Förare bli bättre snabbare. Det var detta Conexpo handlade om 2023. Och det kommer att väga tungt framöver. Det som händer i USA kommer förr eller senare till Sverige. Automatiseringen gör intåg. Det är ett säkert tips. 

Text: Micael Appelgren

Conexpo

139 000 besökare från 133 länder kom till Las Vegas för att möta 2 400 utställare från 36 länder. Svenska utställare gjorde ett starkare intryck än tidigare då tjänster och produkter talar till nordamerikanernas behov att klara jobbet med mindre personal än tidigare.

Vi kör 60 timmars vecka nu för att klara av det. Men jag ser ingen öppning just nu.
prev
carousel
next

Bild:  

Volvo CE satsade 100 procent på Conexpo i Las Vegas. Den första fossilfria maskinen (i så kallat fossilfritt stål) överlämnades till kund. Hela toppgardet på plats, koncernchefen Martin Lundstedt, Volvo CE-basen Melker Jernberg, samt USA-chefen Stephen Roy ställde upp för fotografering och var på ett strålande humör under Nevadas sol.,  

Steelwrists vd Stefan Stockhaus och AEM:s pr-chef Kip Eidberg hade möte. För övrigt syntes de svenska utställarna mycket bra i Las Vegas och drog mycket folk. Stefan Stockhaus menade att detta kanske var företagets bästa mässa hittills.,  

När USA växlar upp satsningarna på infrastruktur måste maskintillverkarna hinna med. Mer digital teknik i alla former som gör det enklare för amerikanska anläggare och maskinförare att både hinna med, och klara av jobben.,  

Develons Concept-X är särskilt intressant i USA. Här visade bolaget både bandschaktare och bandgrävare utan hytt. I ett land med stor brist på arbetskraft är det klart att det väckte intresse bland entreprenörerna. ,  

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer