maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Motorvägsbygge med fler elmaskiner i Norge

Skanska arbetar med att bygga den framtida motorvägen E18 utanför Oslo i Norge. För att färdigställa sträckan Strand-Ramstadsletta och täcka det höga energibehov som krävs har Skanska satsat på energilagringssystem från Atlas Copco.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Den norska regeringen arbetar för att minska koldioxidutsläppen från byggbranschen och har godkänt stränga bestämmelser som syftar till att minska utsläppen och begränsa bullernivåerna på byggarbetsplatser. Foto: Pressbild/Atlas Copco

träckan Strand-Ramstadsletta kommer att ha sex tvåkilometers körfält. Projektet omfattar två tredjedelar av Høvik-tunneln (1 250 meter), den nya Ramstadsletta-bron över E18, ytterligare en korsning vid Høvik. Dessa arbeten planeras att vara klara 2029/2030, som en del av det mer omfattande kontraktet E18 Lysaker-Ramstadsletta - med en kostnadsram på 23,1 miljarder NOK.

Den norska regeringen arbetar för att minska koldioxidutsläppen från byggbranschen och har godkänt stränga bestämmelser som syftar till att minska utsläppen och begränsa bullernivåerna på byggarbetsplatser. Inom ramen för detta kommer projektet att miljöcertifieras enligt BREEAM Infrastructure - med målet att uppnå nivån Excellent.

Elise Roalkvam, miljökonsult på Skanska, betonar behovet av hållbara lösningar och säger:

- Vi bevittnar en omvandling i vår bransch och Skanska måste anpassa sig och driva på mot mer hållbara lösningar. För att uppnå detta undersöker vi alternativa metoder för strömförsörjning, och det är här batteribaserade system kommer in i bilden.

Den största utmaningen under bygget av motorvägen E18 är att det elnät som finns på plats inte är tillräckligt för att täcka det höga energibehovet. Tom Stadeløkken, Energy Financial Project Leader på Skanska, säger:

- För att lösa problemet har vi introducerat Atlas Copcos energilager ZBC 250-575 som inte bara ökade den tillgängliga mängden kraft på plats utan också drev en elektrisk borrigg och en elektrisk kompressor utrustad med frekvensstyrning. Den här batteribaserade lösningen möjliggör peak shaving med elnätet. Dessutom används en 240 kW snabbladdare för att ladda elfordon och maskiner.

- Vi är glada över att kunna hjälpa Skanska med genomförandet av den nya motorvägen E18 med våra energilagringssystem. Tack vare våra effektiva energilösningar bidrar vi aktivt till utvecklingen av byggarbetsplatser mot en mer hållbar modell. Det gör vi genom att ha bättre kontroll över den totala energiförbrukningen och optimera användningen av den, säger Jon-Andreas Ellefsen, försäljningschef på Atlas Copco Power Technique Nordic.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer