Branschnytt
Muddermassor lägger grunden för utbyggnad av hamn
Av muddermassor från havsbotten ska...
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2020-06-16
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-06-16
Lästid: 0 min
Av muddermassor från havsbotten ska Peab bygga två nya färjelägen i Trelleborgs hamn. Uppdraget startar i juni och ska vara klart vid årsskiftet till 2022.Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn. Nu ska hamnen byggas ut med två helt nya färjelägen som både ger bättre säkerhet när fartygen manövreras inom hamnområdet och bättre logistik.Färjelägena kommer att byggas där det i dag är hav. Det kommer göras genom att ta upp muddermassor från havsbotten som sedan stabiliseras och asfalteras. Till de nya färjelägena kommer det att anläggas cirka 700 meter spont för de nya kajkonstruktionerna. Dessutom sker grundläggning och uppförande av ramper och övrig hamnutrustning. Peab ansvarar för projektering och konstruktion av samtliga åtgärder som ingår i projektet.– Vi ser fram emot att vara delaktiga i att utveckla hamnen och att bidra till Trelleborgs hamns vision om att stärka sin position som Östersjöns effektivaste och mest klimatsmarta hamn. En av Peabs styrkor är att vi är lokala och kan säkerställa rätt resurser under hela projektet, från komplicerad grundläggning till färdig och driftsatt anläggning, säger Göran Wiking, regionchef på Peab.Miljö kommer att stå i fokus och i byggskedet arbetar Peab aktivt för att minimera miljöpåverkan. Bland annat kommer man använda den egenutvecklade ECO-betongen, vilket sänker koldioxidutsläppen med över 60 procent. Dessutom ska stora delar av transporterna drivas av HVO-diesel, som är förnybart och hållbart. Stålleveranser, som är en betydande del i projektet, kommer mestadels att transporteras via järnväg och båt.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.