Projektet omfattar muddring av cirka 200 000 kubikmeter jord och berg för att bredda och fördjupa den 29 meter breda och åtta meter djupa farleden genom Södertälje kanal. Farledssträckan mäter cirka sju kilometer och börjar i Igelstaviken norr om Igelstabron och följer till Linasundet. Arbetet beräknas påbörjas hösten 2024 och färdigställas 2026. NYAB har inom utvecklingsprojektet Södertälje sluss och kanal tidigare utfört en entreprenad som omfattade förberedande lednings-, spontnings- och muddringsarbeten.
- Vi är stolta att vi får fortsatt förtroende av Trafikverket i arbetet att färdigställa Södertälje kanal och glada att teckna kontrakt efter en utdragen överprövningsprocess. Att vi vunnit det här visar på vår organisations kompetens och genom vårt pågående förvärv av bolag specialiserat på undervattensarbeten kan vi framöver erbjuda ännu mer kvalitet och kunskap som kan bidra till hållbar samhällsutveckling för regionen, säger Johan Skoog, vice vd NYAB och affärsområdeschef NYAB Mälardalen.
Ombyggnationen av Södertälje sluss och kanal är ett stort och komplext projekt som ska förbättra framkomligheten genom Södertälje sluss och kanal samt vidare genom Mälaren till hamnarna i Västerås och Köping. När större fartyg kan gå på farleden kan vägnätet avlastas, vilket är ett led i målet att mer gods ska kunna gå på järnväg och till sjöss. Arbetena med sluss, kanal och gång- och cykelvägar sker i etapper och beräknas vara klart 2026.