Branschnytt
Nästa steg för elvägsprojekt
I somras kom beslutet om...
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2020-02-18
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-02-18
Lästid: 0 min
I somras kom beslutet om att två vägsträckor; Örebro-Hallsberg och Västerhaninge-Nynäshamn, ska byggas om till elvägar för tung godstrafik. Nu inleds arbetet med att upprätta vägplanerna, vilka är en förutsättning för att kunna påbörja elektrifieringen.Elektrifiering av vägnätet har varit på tapeten de senaste åren och det har gjorts en del provsträckor med olika tekniker, bland annat mellan Gävle och Sandviken. Nu ska två de första två permanenta sträckorna elektrifieras och det handlar om att bygga om befintlig väg så att bussar och lastbilar ska kunna laddas under tiden de kör. Arbetet med att upprätta så kallade vägplaner har inletts och utförs av WSP.– Som ingenjör och tekniker är detta ett drömuppdrag. Vi kommer vara med att sätta praxis för framtidens transporter. Vi har lång och bred erfarenhet av att ta fram vägplaner, men detta kommer involvera nya kompetenser hos oss och vi behöver arbeta utifrån flera olika scenarier eftersom vi ännu inte vet om fordonen kommer laddas via marken eller via tråd i luften, säger Jonas Victorin, ombud hos WSP.Vägplanerna för de två sträckorna ska vara klara om ett år och utifrån dessa kommer man att fatta beslut om vilken av sträckorna som är bäst lämpad som den första ”elvägspiloten”.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.