maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Nästan allt viktigt diskuterades på Stora Infradagen 2023

Stora Infradagen började redan på torsdagen 26 januari med ”Framtidsmötet” och redan vid halvtid 27 januari – innan det stora mötet ska börja, kan man konstatera att inget viktigt ämne uteblev från dagordningen.

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Förmiddagens Stora Infradag - kanske det bästa hittills. Alla viktiga ämnen kom upp på kort tid. Mycket effektivt koncept.

Maskinentreprenörernas Stora Infradag har hållits i snart 20 år. Men frågan är om årets upplaga på Waterfront i Stockholm inte är det smartaste upplägget hittills. På förmiddagen 27 januari pågick flera korta seminarier med tillhörande debatter som var öppna för frågor från publiken. Mycket uppskattat och flera centrala beslutsfattare fick en hel del att tänka på när frågorna kom från både podiet och publiken.

Under förmiddagen blev det fyra pass. Det diskuterades underhållsskulden gällande landets infrastruktur, rekryteringsfrågan togs upp: Hur ska samhället klara kompetensförsörjningen? Samtidigt som allt mer måste göras – blir det allt svårare att rekrytera till maskinentreprenörernas bransch.

En intressant agenda som tog upp elmaskiner drog stort engagemang. Några svar på hur vi ska lyckas med omställningen finns inte än. Men de flesta är överens om att beställare, tillverkare och entreprenörer måste samarbeta och vara lyhörda. För ingen part klarar detta själv.

På podiet mitt i lokalen kom bland annat Lars Karlsson från Taxus upp och konstaterade att han varit med rätt länge nu, och att det har pratas i åratal om hur och när förhållandet mellan Trafikverk, målsättningar och entreprenörer ska bli verkstad.

- Det måste fram pengar också. Vi kan göra detta. Vi kan det här. Vi i branschen. Men vi måste ju få betalt för tjänsterna. Det går inte bara att trycka alla krav neråt i kedjan, sa Karlsson… som också såklart fick mycket medhåll från andra entreprenörer i salen.

Magnus Persson, ME:s ordförande lade fram liknande tankar.

- Vi behöver bygga nätverk och få till ett samarbete i samhället. Om vi alla ställer oss på samma sida av repet så kommer vi att klara det, sa Persson.

Trafikverket hade två experter med på förmiddagen och Magnus Lindgren, som är senior och sakkunnig på Trafikverket menade att just samarbetet mellan parterna nog är det viktigaste för att lyckas med omställningen.

- Ska det vara elektriska maskiner i ett projekt, så är det nog vid tillfällen också rimligt att Trafikverket ser till att det finns el framdraget.

Halvtid på Stora Infradagen kändes mycket bra. Det kan faktiskt även vara så att det blir svårt för det stora mötet nu under eftermiddagen att imponera mer än förmiddagen. Fortsättning följer…

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer