Detta är ett led i omvandlingen till digitala arbetssätt i byggbranschen och uppfyller kraven på spårbarhet och kontroll av byggmaterial. Med ökad digitalisering kan branschen möta kommande krav på redovisning av sina koldioxidavtryck, vilket bidrar till företagens möjlighet att reducera sin klimatpåverkan, menar NCC.
– Genom transparenta och spårbara data får vi bättre kontroll över materialmängder, deras miljöpåverkan och hur de används. Initiativet är ett resultat av ett nära utvecklingssamarbete med våra leverantörer samtidigt som det bidrar till NCC:s mål att minska koldioxidutsläppen, säger Mathias Ullgren, Category Manager på NCC.
Thomas Betong satsar också allt mer på klimatsmarta lösningar.
– Att skicka följesedlar med utökad information direkt in kundens system är ett naturligt komplement till att följa leveranser i realtid vilket är en tjänst som vi redan erbjuder våra kunder. Samarbete inom branschen är en avgörande framgångsfaktor och genom denna satsning driver vi tillsammans med NCC digitaliseringen framåt, säger Anna Eliason, Business Development Manager på Thomas Concrete Group.