- Det kommer krävas stora reinvesteringar för att komma till rätta med underhållsskulden men vi behöver också lyfta vikten av hur vi ska planera, bygga och underhålla vägsystemet. För oss är det uppenbart; för att hantera både underhållsskulden och klimatkrisen behöver vi bygga och underhålla vårt vägsystem med lägre klimatpåverkan än vad vi gör idag, säger Grete Aspelund, affärsområdeschef för NCC Industry.
NCC:s rapportförfattare kommer fram till att investeringar, reinvesteringar och den årliga asfaltsproduktionen behöver öka för att minska underhållsskulden. Samtidigt kommer underhållet också att leda till ett högre koldioxidutsläpp om inte myndigheter, regeringen och Sveriges kommuner vidtar rätt åtgärder. Det som inte tas upp i rapporten är hur anläggningsmaskiner bidrar. HVO kan bli ett krav som kommer efterfrågas om maskinentreprenörer ska kunna bidra.
– För att nå våra klimatmål måste alla göra sitt yttersta och alla sektorer måste göra sin del. Om Sverige vidtar rätt åtgärder vet vi att vi kan minska klimatpåverkan från underhållet av vägsystemet med upp till 50 procent till 2045. Men då måste vi hitta en balans mellan att öka asfaltproduktionen för underhåll och på samma gång minimera CO2- utsläppen, säger Grete Aspelund.
I rapporten lyfts sex förslag fram för att Sverige ska uppnå ett stabilt och kostnadseffektivt vägsystem med ett lägre klimatavtryck. Bland annat att Trafikverket bör sätta striktare tröskelvärden för koldioxidutsläpp och att obligatoriska klimatkrav bör införas i offentliga upphandlingar.