maskinentreprenoren logo

Krönika

Nöjd kund? Jajamensan!

Lästid:  0 min

article

Egentligen skulle den här krönikan handla om lågkonjunkturen. Eländes elände och så vidare…

Men ni slipper det.

Istället kommer här en berättelse från andra sidan staketet. Kundsidan av staketet.

Just när jag slår upp locket på min laptop för att börja skriva rullar nämligen en imponerande rad fordon in på gårdsplanen. En lastbil följd av inte mindre än fyra arbetsbilar. På lastbilsflaket en liten hjullastare och en minigrävare.

Det är tydligen dags att göra det där jobbet som vi skrev kontrakt på förra våren.

Jag och min man kan inte låta bli att byta några mycket förvånade blickar innan han drar på sig stövlarna för att gå ut och möta processionen. Själv bestämmer jag mig för att byta ämne för min krönika.

Jag vet att de flesta av er har full koll på vikten av att sköta sina kunder. Men vi privatkunder är ett alldeles eget släkte. Vi vet ingenting om hur det funkar i entreprenadbranschen. Vi behöver tas hand om. 

Egentligen är det väldigt enkelt. När vår entreprenör för tredje, fjärde och femte gången i ordningen skickade ett sms för att berätta att de inte heller den här gången skulle dyka upp som avtalat borde han såklart istället ha fattat telefonluren och ringt upp oss. Vi förstår att en liten firma ibland måste avboka för att samtliga anställda är hemma med sjukt barn, men vi vill inte vänta en månad innan någon svarar när vi ringer för att fråga när de faktiskt tänker komma.

En snabb koll på nätet ger klara besked: ”Kundlojalitet och kundnöjdhet är några av de starkaste drivkrafterna för lönsamhet.”

Det är alltså bra för firman att ha nöjda kunder. Ingen överraskning där, men när vår entreprenör vid varje kontakt upprepar att det är viktigt för honom att ha nöjda kunder undrar vi om han förstår vad han talar om.

För att bli en nöjd privatkund behöver jag information. Jag behöver någon som svarar på mail och telefon inom rimlig tid, jag behöver veta när arbetet ska utföras och som en bonus vill jag också veta vem som ska utföra det. I vårt fall rullade just en underentreprenör till en underentreprenör in på tomten, en firma vi inte har någon som helst tidigare relation till.

Japp, det låter enkelt och jag vet att för de flesta av er är detta en självklar del av vardagen. Men tro mig; när det inte funkar då blir kunden mindre nöjd. 

Text: Sofia Barreng

Plus & Minus

Underentreprenören var en trevlig bekantskap.

Svårt att rekommendera firman till en annan kund.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer