Projektet består av en 8,6 km lång tunnel med två rör och en 125 meter lång vägsträcka. Det är nära kopplat till E39 Rogfast-projektet, ett av Norges största infrastrukturprojekt, som omfattar byggandet av världens längsta och djupaste undervattenstunnel. Projektet E03 Boknafjordtunneln inleddes i januari och ska enligt planerna vara klart 2030.
Implenia ansvarar för både gräv- och tunnelarbetena och för den inre färdigställandet av tunneln. Stangeland Maskin kommer att ansvara för transporten av schaktmassorna och byggandet av vägen, inklusive dräneringsarbeten.
- Vi är mycket glada över att ha vunnit ett så viktigt projekt tillsammans med vår partner Stangeland Maskin. Tunnelprojektet E03 Boknafjord är ett stort och komplext infrastrukturprojekt som ligger i linje med vår strategi och till vilket vi kan bidra med vår mångåriga erfarenhet och beprövade expertis inom tunneldrivning och tillhörande civilingenjörsdiscipliner", säger Erwin Scherer, Global Head Tunnelling på Implenia.
Implenia och Stangeland Maskin valdes ut för projektet på grundval av bästa helhetslösning. De två parterna har redan i tidigare projekt visat att de kan samarbeta framgångsrikt: De har redan byggt Eiganes-tunneln tillsammans och arbetar för närvarande som ett gemensamt företag med E39 Lyngdal-projektet.