Det börjar dra ihop sig för entreprenörer som planerar för jobb där storstäderna Stockholm, Malmö, Göteborg, och Trafik-verket är beställare. HVO kommer nu in som primära krav – och Stockholm stad siktar på att ha innerstaden emissionsfri om fem år.
– Nu har vi slutat med piloter i Stockholm. Vi vet att de elektriska maskinerna fungerar och det är dags att börja upphandla dessa i utvalda entreprenader, säger Per Erik Österlund, projektledare i den expertgrupp som går under namnet Miljöfordon och hållbara transporter.
Samtidigt kvarstår en viss skepticism och avvaktande hållning bland landets entreprenörer, och bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskin-entreprenörerna framhåller att HVO är att föredra då det ger branschen en mer realistisk och ekonomiskt hållbar möjlighet att ställa om.
När ME publicerade sin senaste konjunkturrapport, Sommar-MEKO 2025, fanns det med en del som handlade om branschens klimatomställning. Precis som tidningen Maskinentreprenören tidigare rapporterat sjönk intresset för HVO100 bland beställare när dieselpriset blev rekordlågt av den slopade reduktionsplikten. I teorin var det aktörer som trodde att intresset skulle öka när även HVO sjönk i takt med dieselpriset. Så blev det inte. Lågkonjunkturen bidrog till att beställarna valde bort HVO.
Bara 45 procent av maskinentreprenörerna i undersökningen har haft uppdrag med HVO som krav. När beställaren ändå har krävt HVO har bara 48 procent av entreprenörerna lyckats ta betalt för den ökade kostnaden. 60 procent av entreprenörerna tycker att miljökraven är ganska tuffa, och 20 procent anser att de är omöjliga att leva upp till.
Den utvecklingen rimmar dåligt med att till exempel Stockholm stad nu i alla exploateringsentreprenader vill ha HVO. Göteborg och Malmö går samma väg.
– Och det här kontrolleras. Att vi inte skulle kontrollera att entreprenörerna faktiskt använder HVO är inte sant. Det gör vi, och vi kan om vi vill kräva in bränslekvitton på allt. Och vi ser också i våra underlag ganska snabbt om det är något som inte stämmer, säger Per Erik Österlund.
Österlund och expertgruppen i Stockholm stad vill dock gärna se att det händer mycket mer när det gäller elektriska maskiner och förstudiernas tid är nu över. Det kommer att upphandlas entreprenader i Stockholm där krav på elmaskin finns med.
– År 2030, då vill vi ha fossifritt i Stockholms inner-stad. I varje fall när det gäller maskiner på 55 kW. Det små maskinerna. Det är fullt rimligt, och det är målet. Vi definierar innerstaden just nu som det som ligger innanför trängseltullarna. Men även andra delar som uppfattas som innerstaden, säger Österlund.
Målet är att HVO ska användas redan nu. Krav på el kommer:
– I varje fall där det går, och där det blir väldigt svårt, som i viss snöröjning och gatuskötsel, får vi helt enkelt vara pragmatiska, säger Per Erik Österlund, som i hög grad förstår att det inte går, där det helt enkelt inte går.
– Men att elektriska maskiner fungerar, det är det ingen tvekan om längre, understryker han.
Detta rimmar också lite dåligt med hur entreprenörerna i Sommar-MEKO upplever verkligheten. De tillfrågade entreprenörerna vill avvakta och 43 procent ser inte att elmaskiner just nu är en intressant investering. 27 procent ser det som intressant om ”ett par år”. 11 procent tror det kan vara en idé redan nu.
– Vi vet hur många av entreprenörerna tänker. Lite måste också branschen själva ta ansvar här. Tillverkarna och leverantörerna måste ha finansieringslösningar som passar de här dyrare investeringarna, för annars vågar inte entreprenörerna investera. Jag skulle hävda att maskinleverantörerna här är kvar på 1990-talet, och det fungerar inte nu när elmaskiner kostar mer, säger Per Erik Österlund.
Stockholm stad har insett att det kommer att kosta mer även för dem som beställare att ställa om. Man är alltså införstådd med att entreprenörens kostnader behöver täckas.
– Fler och fler kommer att investera i elmaskiner. Och vi har ett antal entreprenader här framåt där kraven kommer att finnas med. Någon större och flera mindre entreprenader. Och vi ser också att det nu inte är särskilt mycket dyrare att hyra en liten elmaskin än att hyra dieselmaskin i samma storlek, säger Österlund.