maskinentreprenoren logo

Teknik

Nya elektriska maskiner rullar in varje månad

Det ena efter det andra projektet i Stockholm testar nu i mer eller mindre skarpa lägen hur branschen ska hantera elektriska grävmaskiner och energitillförseln. Sedan förra veckan rullar en Hitachi ZE 135 och gräver för fjärrkyla.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Hitachi ZE 135 och gräver för fjärrkyla. Foto: Ryno Quantz

Att elektriska grävmaskiner fungerar är det få som förnekar när vi nu rullar in i 2024. Skepticismen som ändå finns bland entreprenörer hänger ihop med andra frågor: Maskinerna är orimligt dyra i jämförelse, och det är långt ifrån klart just nu att beställarna är redo att slanta upp. Den andra stora frågan är energitillförseln och hur mycket krångel och ”strul” detta kommer att medföra. Vinterkylan verkar kunna gå att lösa om det bara finns laddning. Men andrahandsvärdet på maskiner vet inget någon om just nu. Detta är kanske det svåraste att förutse. Särskilt med tanke på att utvecklingen går så fort.

Men branschens pionjärer på området är inte dumma. Det pågår inga tester och studier där man från börjans ser att det kommer att bli problem. Att bygga väg och ny infrastruktur utanför samhället, är det till exempel ingen som ens tänker testa – just nu.

De projekt som däremot rullar nu är i nära stadsmiljö där det på olika sätt går att få fram laddning och energilagring. De höga kostnaderna för maskinerna har olika aktörer löst på olika sätt. Bäckströms som just nu gräver för fjärrkyla med elmaskin från Hitachi, ”lånar” maskinerna. Det är nämligen av intresse både för Bäckströms och Delvator att studera hur detta fungerar, och vad som inte fungerar just nu.

Volvo CE och Skanska (Schakt & Transport) samarbetar i ett annat projekt ett stenkast från Bäckströms, där Volvo EC 230 Electric jobbar på sedan flera månader. Entreprenören Vabeko jobbar på i en entreprenad med sin Develon DX165WR Electric för Peab på Söder i Stockholm. Gemensamt för projekten är att Energimyndighet och andra intresserade parter är involverade och bidrar med både pengar och kunskap. Banken har fått tänka om.

- Det finns flera frågor som vi vill ha svar på och lära oss av. Men det man kan säga är väl ändå att det är nu det händer, det är en stor omställning och vi får vara med om detta. Det är häftigt säger Jerry Magnusson, vd på Bäckström Stockholm.

Andra liknande tester med flera aktörer inblandade har genomförts i Orsa (Ellevio) och Östersund (Volvo CE), Göteborg, Sunsvall med flera. Fler lär komma. Thomas Concrete Group har valt att hyra sina första elektriska maskiner. Alla gör lite olika, men det är satsningar som blandas med ekonomiskt stöd, studier och forskning. Det är egentligen ingen som ännu kör helt utan hängslen och livrem.

Develon och Hitachi bygger i dagsläget om sina standardmaskiner i Nederländerna respektive Tyskland för el. Volvo CE har börjat leverera de mindre maskinerna direkt från fabrik. På Intermat i Paris i år kommer kineserna rulla in med flera maskiner som är byggda direkt i fabrik (Sunward och Liugong). Kineserna lovar redan nu att det kommer att landa på helt andra priser än konkurrenterna.

Även på Svenska Maskinmässan i maj/juni lär det rulla in elmaskiner från klart fler än tidigare. Hitachi, Develon, Caterpillar, Volvo CE, Liungon, Bergmann, Komatsu… Tips är att åka dit och ställa alla frågor. För frågor finns det. Många.

Text: Micael Appelgren

prev
carousel
next

Bild:  

 

 

 

 

 

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer