maskinentreprenoren logo

Teknik

Ökad spårbarhet och minskade transporter

Att flytta massor kostar pengar, stora pengar. Varje insats för att effektivisera och optimera kan bli riktigt lönsam. Startup-företaget Pinpointer erbjuder ett system för just detta.

writer image
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article

Masshantering är en av de riktigt stora pengaslukarna i branschen. Men det är inte bara de stora kostnaderna som motiverar en mer kontrollerad hantering av massor. När kraven på spårbarhet ökar kan ett masshanteringssystem hålla reda på exakt var materialen har sitt ursprung och var de hamnat. Att en effektivare masshantering dessutom ger miljöeffekter genom minskade koldioxidutsläpp är en värdefull bieffekt.

Flera aktörer har identifierat behovet av ökad kontroll vid masshantering. I våras berättade tidningen Maskinentreprenören om Efficient Load Out, ett varumärkesoberoende system för optimering och hantering av lastning och transporter av massor. Ett annat system marknadsförs av Joakim Klintred och hans startup-företag Pinpointer AB.

– Det är otroligt viktigt att veta att allt material hamnar på rätt plats, poängterar han. Särskilt i ljuset av de senaste händelserna här på västkusten.

Sedan 2019 har Joakim Klintred, som tidigare arbetat inom anläggningsbranschen med bland annat schakt och hantering av överskottsmassor, utformat ett system med flera olika funktioner för att förenkla och effektivisera hantering av massor. 

– Vårt mål är att uppnå en hållbar masshantering genom att möjliggöra flera saker med vårt system. Vi vill optimera produktionen samt minska kostnader och klimatutsläpp.

Kortfattat går systemet ut på att koppla samman en producent av massor med en mottagare. Mottagaren ska ha tillstånd och vara lämplig för att ta emot den aktuella typen av massor, den ska erbjuda ett konkurrenskraftigt pris och ligga på en bra plats ur transportsynpunkt. Till en början lanserade Pinpointer sig som en tjänst för entreprenörer att få kontakt med lämpliga mottagare som Pinpointer identifierat, men nu erbjuder systemet även att entreprenören själv kan lägga upp egna, redan kända, mottagare. 

– Vi såg att entreprenörer efterfrågade vårt system även om de redan hade klart för sig vart de skulle leverera sina massor, berättar Joakim Klintred. Men vi poängterar att vi är helt oberoende, vi har inga egna anläggningar, Pinpointer är ett rent IT-system, och det går lika bra att använda för mottagare av massor.

Systemet är molnbaserat och tillgängligt för grävmaskinister, lastbilschaufförer, arbetsledare, miljökonsulter med flera som kan ha nytta av det. Förutom den grundläggande funktionen att koppla samman leverantör/producent av massor med en mottagare innehåller systemet flera andra funktioner för ökad effektivitet.

– Grävmaskinisten har ett eget gränssnitt som visar vilka ordrar som ska köras ut, vilka lastbilar och chaufförer som ligger i systemet, samt vilken lastkapacitet de olika fordonen har. 

När lastbilen vägts hos mottagaren fotograferar chauffören av vågsedeln och den korrekta lastvikten hamnar i systemet, synlig för samtliga användare, och det blir enkelt för grävmaskinisten att fylla korrekt nästa gång. 

– Vid våra startmöten med nya kunder brukar jag lova att ta med solbrillor till alla om de lyckas öka fyllnadsgraden till 90 procent med hjälp av vårt system. Hittills har samtliga möten slutat i utdelning av solbrillor, skrattar Joakim och tillägger att vi årligen transporterar 162 miljoner ton massor i Sverige. 

– Tio procentenheter ökad fyllningsgrad har alltså riktigt stor betydelse.

Tidigare i år lanserade Pinpointer en nyhet för sina användare, en AI-funktion som innehåller byggjuridik, miljölagstiftning och övriga regler som krävs vid schaktarbeten. 

– Vi har tränat en AI i ett stängt rum utan utrymme för gissningar. Det innebär att man kan få bättre svar på sina frågor och om vår AI inte har svaret så upplyser den om det.

Under hösten kommer fler nyheter. För att optimera rutter i ett område med varierande trafik kommer Pinpointer med en grafisk översikt som visar hur trafiksituationer ser ut vid olika tider. Det kommer även att gå att se de olika bilarnas effektivitet per tonkilometer. En ny metod att föra in nya enheter i systemet kommer också i höst. 

– Vi har skapat ett system med QR-koder att sätta på grävmaskinerna. Då blir det bara för lastbilschauffören att läsa av koden och föra in lastbilen in i systemet.

Under hösten lanseras även en möjlighet att integrera Pinpointer med ett projektledningssystem. Det innebär att samtliga data från Pinpointer kan hanteras i projektledningssystemet och att till exempel rapportering till BEAst sker automatiskt. Systemet kommer även att kompletteras med en funktion för avvikelsehantering. 

– På gång just nu är att vi tillsammans med Sitewatch lanserar en stolpe med kamera för lastkontroll. Den läser registreringsnumret och tar ett foto på lasset. Det passar utmärkt för de mottagare som saknar våg och ger också ett bildbevis på vad som faktiskt körts in på anläggningen, ytterligare ett sätt att öka spårbarheten.

Men det stannar inte här, Joakim Klintred har fler idéer för sitt företag. 

– Vi håller just nu på med en finansieringsrunda för ett nytt och mycket viktigt projekt.  Det blir ett system där chauffören själv ska kunna planera vilken returtransport han eller hon ska köra. Om vi får tag i pengar kan vi lansera redan till våren.

Text: Sofia Barreng

Fakta:

PinpointerDigital molnbaserad tjänst för optimering och spårbarhet vid masshantering. Systemet går att använda i hela Sverige. Kostar mellan två och tio kronor per ton beroende på antal ton.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer