Området kring den raserade delen av E6 är komplext med olika utmaningar i olika zoner och det har varit ett komplicerat arbete att få fram teknisk lösning för platsen. Trafikverket har nu bestämt vilka metoder som ska användas och har därigenom också kunnat presentera en tidsplan för återställningen.
Steg ett i arbetet är grundläggningen. Med hänsyn till de speciella förutsättningarna i skredområdet, kommer framförallt två olika metoder att användas i den södra respektive den norra delen av den raserade sträckan av E6.
– I den norra delen kommer vi att använda en metod med lättfyllnad och i den södra delen, där jorden är mer omrörd, kommer vi att använda en metod av djupstabilisering i form av kalkcementpelare, säger projektchef Daniel Svensson, Trafikverket.
Planen är att E6 ska vara helt återuppbyggd till årsskiftet 2024 - 2025. De utmanande förhållandena gör att tidsaspekten är svårbedömd och Trafikverket arbetar därför för att kunna öppna för trafik på E6 någon gång mellan tidig höst och årsskiftet.
Skredet raserade en vital del av den dubbelfiliga motorvägen med tillhörande på- och avfartsramper och angränsande sidoområden. Även annan infrastruktur, fastigheter och vattendrag väster om E6 fick omfattande skador. Kostnaderna för återställningengen är fortfarande en osäkerhetsfaktor då det är ett komplicerat projekt, tidigt i produktionen samt att det återstår flera osäkerheter. I kostnadsberäkningarna ingår återuppbyggnad för E6 och åtgärder på omledningsvägarna.
– Att färdigställa E6 efter skredet har högsta prioritet och vi har arbetat intensivt med återuppbyggnadsarbetet och lösningar för omledningsvägarna sedan skredet inträffade, säger Anneli Amft, chef för underhåll på Trafikverkets västra region.
Peab är entreprenör för återställandet. Projektet genomförs som en utförandeentreprenad.