maskinentreprenoren logo
Reportage

Optimerade transporter för miljö och ekonomi

När ett par miljoner ton lera ska ut ur ett hål mitt i Göteborg. Då gäller det att optimera in i minsta detalj. Flera tusen trailerlass, tonvis av koldioxidutsläpp och riktigt stora pengar blir vinsten när allt görs rätt.

Foto: Anna-Lena Lundqvist

Lästid

0 min
Tvärs över tråget sträcker sig 50 meter långa stämp. I botten stöttas gropen av tvärsgående murar.
Tvärs över tråget sträcker sig 50 meter långa stämp. I botten stöttas gropen av tvärsgående murar.
Dela

Västlänken i Göteborg. Ett av Sveriges genom tiderna största projekt. En dubbelspårig järnväg där sex av åtta kilometer går i tunnel, till detta kommer tre underjordiska stationer.

En av de riktigt stora utmaningarna i projektet har varit den så omtalade göte-borgska leran. Flera miljoner ton av den närmare bestämt. Enorma mängder schaktmassor, som dessutom är placerade mitt i stan, mitt i göteborg-arnas vardag. 

Transporterna måste helt enkelt ut-föras på absolut bästa sätt, något annat är inte tänkbart.

I en etablering ett stenkast från Centralstationen sitter Emelie Persson,
Pernilla Wahlgren och Lars Dahlström och ser till att detta faktiskt händer. Tillsammans har trion varit med och mejslat ut det som nu ser ut att bli en riktigt lyckad transportlösning. 

– Det känns som om vi uppfunnit hjulet varenda dag i två års tid, skrattar Lars Dahlström som är VSM Entreprenads platschef för arbetena vid Centralen. 

Västlänken i sin helhet består av flera olika delar, där Deletapp Centralen omfattar en bro över E6:an, en underjordisk centralstation och cirka två kilometer tågtunnel. Kontraktet att bygga denna deletapp gick till NCC Infrastructure, som driver det som en samverkansentreprenad tillsammans med beställaren Trafikverket.

Uppdraget att schakta och bortforsla inte mindre än 2,2 miljoner ton massor från området till olika deponier har axlats av VSM och Samgräv, båda syster-företag inom Bellman Group. 

Emelie Persson är VSM:s affärsområdeschef och kan berätta att det var en självklarhet för VSM att göra sitt bästa för att få vara med när ett så stort projekt skulle dra i gång i Göteborg. Redan från början insåg man också att det krävdes nära och goda kontakter med ett transportföretag. Lösningen låg i att Bellman Group 2019, där VSM ingått sedan 2018, införlivade Samgräv, ett företag med huvudkontor i Kungälv och med tillgång till flera egna deponier.

– Vi är ju två olika företag men det spelar ingen roll vad det står på våra jackor, konstaterar Emelie. Vi arbetar tillsammans som ett tight team med högt till tak.

Pernilla Wahlgren från Samgräv är platschef för transport vid Centralen och håller med Emelie om att styrkan i projektet är det nära samarbetet mellan Samgräv och VSM.

– Det handlar inte bara om att man beställer bilar av oss. Det vinnande konceptet är att vi från Samgräv är delaktiga inne i projektet, vi är på plats. Vår kund är VSM, men vi gör varandra delaktiga hela vägen.

Till exempel deltar man i varandras veckomöten. När transporter avhandlas är Emelie och Lars med från VSM och när personal och maskiner ska diskuteras deltar även Pernilla från Samgräv. 

– När vi började här så var det verkligen från ett blankt papper, det var upp till oss själva hur vi skulle arbeta, berättar Pernilla. 

– Vi hade med oss olika erfarenheter och kompletterar varandra riktigt bra. Emelie kom från andra projekt i Stockholm, Lasse är erfaren maskingubbe och jag har jobbat både som chaufför och åkare innan jag kom hit, fortsätter hon. 

Uppdraget är komplext och ändrar hela tiden karaktär, det som gäller idag kanske inte gäller imorgon. Det långa dike som ska bli den nya Centralstationen är nu 50 meter brett, femton meter djupt och flera hundra meter långt. 

VSM har en platschef, en arbetsledare och en KMA samt ett arbetslag på ungefär tio personer på plats vid Centralen.

– Det är relativt mycket folk i ledningen räknat på antalet yrkesarbetare, på andra jobb kan det vara femtio personer och en arbetsledare, men det visar hur komplicerad uppgiften är. Till exempel har vi valt att använda en person, Rinor Qyra, för att arbeta enbart som KMA (kvalitet-, miljö- och arbetsmiljösamordnare). Det hade inte gått att vi andra skulle klara den uppgiften också.

Förutom VSM och Samgräv arbetar flera andra underentreprenörer på platsen och det pågår både armering och gjutning i hålet. Det är ont om plats inom grindarna och det är ont om plats utanför dem. 

Det har därför tagit sin tid att finmejsla hur uppgiften ska utföras.

– Såklart gjorde vi en del misstag i början, tillägger Lars. Till exempel gjorde vi en riktig rookietavla och hade för stort fokus på att köra ut så många ton som möjligt. Vi hade 12–15 bilar i gång, men de fick stå i transit och vänta. Det var såklart helt fel och vi lät istället grävmaskinen stå still några minuter då och då om det behövdes. På så sätt kunde vi klara uppgiften med sex bilar och ett jämnare flöde, till en betydligt lägre kostnad. 

Västlänken

Första idéstudie 2001. Första spad-taget 2018. Ska vara klar för persontrafik 2026.

Omfattar tre nya pendeltågsstationer vid Centralen, Haga och Korsvägen.

Deletapp Centralen utförs av NCC i ett Early Contractor Involvementsamarbete med beställaren Trafikverket.

– En annan utmaning vi haft var att inse att det lönade sig bättre att använda sig av en extra grävmaskin och en intern transport istället för att låta en stor lingrävare lasta direkt på trailer. När vi väl kommit fram till den lösningen, var det dags att dessutom övertyga kunden om att det faktiskt skulle löna sig att ta in fler maskiner för att lösa uppgiften.

Nu har alltså flera hjul hunnit uppfinnas av projektgruppen och förutom att lista ut hur de bäst ska utföra uppdraget har man även ett lyckats genomföra ett spännande digitalt pionjärprojekt. Det är Volvo CE:s nya molnbaserade mjukvara Effektiv Utlastning som under ett par års tid tagits från pilot till fullt utvecklad färdig produkt. 

Nu när vi dessutom använder Effektiv Utlastning är nästan alla papper borta, det är bara vågkvittona kvar.

Tillsammans med sina grävmaskinister och lastbilschaufförer har Pernilla, Lars och Emelie arbetat mycket nära Volvo CE och mjukvaruutvecklarna CPAC Technology Solutions för att finslipa funktionerna i programvaran. De första lassen registrerades i Effektiv Utlastning i september 2019 och sedan dess har det hunnit rulla över 26 000 bilar och lastats drygt 775 000 ton.

– Från början i projektet var allt på papper, berättar Pernilla. Eftersom vi jobbar åt Trafikverket krävs dessutom transportdokument, så det blev en hel del papper. Sedan började vi använda oss av ett digitalt transportdokument som utvecklats av Trafikverket och Tyringe Konsult AB, då minskade mängden papper.  

– Nu när vi dessutom använder Effektiv Utlastning är nästan alla papper borta, det är bara vågkvittona kvar. Digitaliseringen var tuff, men jag är så tacksam att vi gjorde det.

Effektiv Utlastning har utvecklats som ett samarbete mellan Volvo CE, Volvo Lastvagnar, CPAC Technology Solutions och NCC. Programvaran kopplar samman maskinförare, lastbilschaufförer och platschef/transportledare i realtid. Till en början krävdes att grävmaskinen var utrustad med Volvos Dig Assist, men systemet har nu vidareutvecklats för att passa alla maskinmärken. 

Vid kanten av den stora gropen vid Centralstationen sitter Kenneth Laursén i en Volvo EC750E och lastar skopa efter skopa på ett trailerflak. Med den eftermonterade förlängda armen når han drygt elva meter ner i gropen där två Volvo EC220 kontinuerligt matar fram mer lera åt honom att lyfta upp.

– Varje skopa rymmer 2,7 kubik, berättar han. Det blir ungefär 3,5–4,5 ton beroende på vilket material det är. Ibland är det ren lera, ibland finns det rester av KC-pelare, då väger det lite olika. Min maskin har Dig Assist som eftermontage och på skärmen kan jag se både GPS och våg.

 På skärmbilden från Effektiv Utlastning kan Kenneth se var de olika lastbilarna befinner sig och vilka deponier som används. 

– När jag ser att en bil närmar sig så plingar jag till honom att han är välkommen att komma fram till mig. Jag väljer också vilken deponi han ska köra till och det ser han då i sin app. 

När bilen är på plats kan Kenneth fylla den med dess optimala nyttolast och registrera vilken typ av material som lastats.

Kenneth har varit med från början när Effektiv Utlastning började användas vid Centralstationen och kan konstatera att det varit en del barnsjukdomar, men att de nu fixats till.

– Både Volvo CE och CPAC har varit extremt hjälpsamma och jag har kunnat ringa till dem både om något varit fel eller om jag velat komma med feedback, konstaterar Kenneth som tycker att det varit riktigt intressant att få vara med och utveckla den nya produkten.

Målet är att hålla sig på en fyllnadsgrad mellan 93 och 95 procent av den maximala lastvikten. Det ger så få transporter som möjligt samtidigt som risken att bötfällas för överlast minimeras. 

Digitaliseringen har inneburit att hantering av papper nästan helt försvunnit vilket enligt gruppen både minskat personalkostnaderna och eliminerat risken med bortslarvade uppgifter. Att chaufförer och maskinförare nu slipper lämna hytten på arbetsplatsen för att ge varandra papper ökar dessutom den personliga säkerheten.

Effektiv Utlastning beräknas komma att spara 8 000 lastbilslass i projektet, det motsvarar en minskning av trafiken inom arbetsplatsen med ungefär tio procent. Förutom de självklara besparingarna av bränsle poängterar Lars också att det blir miljövinster.

– Hela Västlänken är ju ett enda stort miljöprojekt och med Effektiv Utlastning minskar vi verkligen miljöbelastningen. 

Intresset för gruppens arbete med Effektiv Utlastning har varit stort. I samband med upphandling inför en annan deletapp inom Västlänken deltog Pernilla och Emelie och berättade om sina erfarenheter. 

– Det resulterade i att kunden efterfrågade att våra arbetsmetoder skulle användas i det projektet också, ler Emelie.

Fortsätt läsa

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer