Den som slarvigt läser branschpressen just nu kan lätt tro att det mest handlar om hur framtidens anläggningsmaskiner ska drivas. Elektricitet eller vätgas. Men under sommaren 2023 – efter den internationella maskinmässa Conpexpo i Las Vegas - dök det upp en artikel (på flera språk) i den respekterade branschtidskriften International Construction. Artikeln initierades av konsultföretaget Abcg som grundats av Alan Berger och Carl-Gustaf Göransson, båda med lång branscherfarenhet av maskintillverkning i ledande ställningar.
– När vi summerade vad vi såg på Conexpo i Las Vegas, var det ett antal saker som stack ut. Intresset för elektricitet ökar och tillverkarna har stort fokus på att lansera batterielektriska anläggningsmaskiner, men vi ser också att kineserna ligger före på det elektriska området. De har också börjat titta på lite andra och bredare lösningar än tillverkarna i västvärlden, säger Göransson.
Det som bubblar under ytan är att de globala tillverkarna av anläggningsmaskiner har utvecklat maskiner av samma typ som i dagsläget är så pass bra att ingen maskintillverkare sticker ut särskilt mycket när det gäller kvalitet på komponenter, motorer, stål med mera. ”Det finns i dagsläget egentligen inga dåliga maskiner”, skrev konsulterna Abcg, för att få igång diskussionen.
– Det är en väldigt liten rörelse i toppen, det är i stort samma globala maskintillverkare bland de tio största. De kinesiska tillverkarna är starka på sin hemmamarknad, men har svårt att vinna marknadsandelar i Europa och Nordamerika. Men här har kineserna en chans att bryta igenom genom att ta fram bättre helhetskoncept som kan konkurrera med de maskintyper vi har vant oss vid, säger Göransson.
Vad Abcg lyfter fram är att dagens maskintyper är byggda som de är på grund av att förbränningsmotorn och hydrauliken kräver det. Men elmotorer och dragna elledningar öppnar för helt andra lösningar, mer kompakta, mer effektiva och möjligen även mer konkurrenskraftiga maskiner när det gäller pris.
– Om man börjar med ett vitt papper, så att säga. Vi kan tänka oss att kinesiska tillverkare med helt nya lösningar kan köra om de globala stora tillverkarna på detta sätt. Vi ser redan att till exempel Liugong satsar stort på laddningsinfrastruktur – det vill säga det som är det egentliga problemet för elmaskiner just nu.
Tidningen Maskinentreprenören har diskuterat detta med två stora maskintillverkare som båda anser sig ledande när det gäller elmaskiner. JCB och Volvo CE. Brittiska JCB är en intressant part i detta då bolaget har varit tidiga med både el- och vätgaslösningar och inte heller dragit sig för att ta fram helt nya typer av anläggningsmaskiner; där kanske Hydradig sticker ut mest.
– Jag måste vara lite försiktig när jag svarar på de här frågorna, vi har ett antal patent som ligger nu. Vi har ju dragit vissa slutsatser: Vi tror inte på bränsleceller i den här branschen, det blir för dyrt. Men vi tror på förbränningsmotorer för vätgas i de större maskinerna, och el för de mindre. Och vi har börjat titta på att ersätta hydraulik på en av våra produkter med elmotorer, säger Tim Burnhope, som är chef för JCB:s innovation- och marknadsavdelning.
Tim Burnhope är inte alls främmande för att det kan komma en så kallad disruptiv fas som skakar branschen. JCB följer det noga.
Volvo CE är också relevanta att tala med i detta ärende. Volvo CE har tillsammans med JCB kanske flest maskintyper på el just nu och tar också risker med att utveckla helt nya maskinkoncept. Mest känt är väl kanske bolagets autonoma elektriska dumperssystem (Tara).
– Det elektriska och digitala öppnar för nya möjligheter. Hydrauliken är egentligen underutvecklad idag och kan förbättras eller förändras med den teknik vi har tillgång till. Som ett moget bolag som Volvo CE bör vi såklart vara ödmjuka inför att det kan dyka upp aktörer som får fram en helt ny produkt, vi ser att inträdesbarriärerna är lägre med den nya tekniken, det har redan bilindustrin fått erfara, säger Melker Jernberg som är vd för Volvo CE.
Både JCB och Volvo CE håller i stort med Abcg:s inlägg i debatten efter Conexpo i Las Vegas. Och kineserna har muskler, både tekniskt och ekonomiskt att hota de tio största maskintillverkarna. Så mycket är klart. Hur är inte klart.