maskinentreprenoren logo

Teknik

Prestanda och miljö när framtidens däck formas

Däck ska ha bra grepp, vara starka och inte gå sönder. Så har det alltid varit. Men nu står branschen inför nästa utmaning – däckens miljöpåverkan ska minskas.

writer image
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article
article Däck utsätts för allt större påfrestningar när produktiviteten ökar. Här Michelins Xtra Defend som fått 50 procent extra metallmassa. Och precis som för elbilar kommer de nya eldrivna entreprenadmaskinerna att kräva tuffare däck. Foto: Michelin samt privat

Vad har du mellan maskinen och marken? Rätt ofta rullar där däck. Däck som får en allt tuffare uppgift i takt med att produktiviteten måste öka, samtidigt som miljökraven blir allt strängare.

För att få reda på hur däcksbranschen arbetar med utmaningen talade Maskinentreprenören med tre tillverkare; Michelin, Trelleborg och Nokian. Vi fick ganska liktydiga svar från dem alla. Däck ska klara ökade påfrestningar i dag jämfört med tidigare, och miljöfrågorna tas på största allvar.

Tony Alderlid är försäljningschef för industri- och entreprenaddäck Norden vid Yokohama TWS med varumärkena Trelleborg och Mitas. Han berättar hur produktutvecklingen går mot däckskonstruktioner som klarar ökade påfrestningar. 

– Det handlar om att däcken ska klara tyngre maskiner, större laster, högre hastigheter och högre vridmoment. Vi förändrar själva uppbyggnaden av däcken, stomme, vävar, gummiblandning – alla detaljer anpassas till de tuffare kraven av vår avdelning för produktutveckling som finns vid vår anläggning i Tjeckien. 

Men för att ett däck ska prestera optimalt påminner Tony om hur viktigt det är att kombinera rätt däck med rätt applikation. 

– Det går att göra mycket om man ser till att välja rätt däck. Ett exempel är att byta från luftfyllda däck till massivdäck på hjullastare som jobbar i riktigt tuff miljö, till exempel med återvinning. Vi har fortfarande kunder som kör med luftfyllda däck, vilket såklart ger skador som följd. Det går att spara stora pengar på att gå över till massiva däck, och behöver inte innebära en försämring i arbetsmiljö för föraren.

Att maskinägaren kan spara pengar på minskat slitage är självklart, men Tony Alderlid lägger även in miljöaspekten i resonemanget. 

– Det är inte rimligt att kassera och reparera däck som skadas för att de används till fel applikation. Vi resonerar faktiskt så att vi vill sälja så få däck som möjligt. De ska användas på rätt sätt så att de får en lång livslängd och därmed minskad miljöpåverkan. 

– För bara några år sedan var kundernas intresse för våra produkters miljöpåverkan inte särskilt stor, men det har verkligen förändrats. I dag väljer både eftermarknadskunder och maskintillverkare att lägga fokus på hållbarhet och kraven på dokumentation har blivit betydligt starkare. Intresset för däckets hela livskedja har blivit större, från tillverkning till användning.

Tony får medhåll från Jimmy Gustavsson som jobbar med försäljning vid Nokian Däck AB. Han ser helt klart att kunden efterfrågar både förbättrad prestanda och ställer ökade miljökrav. 

– Vid större upphandlingar efterfrågas alltid hållbarhet, till exempel var råmaterialen kommer ifrån. Hållbarhet är ett av våra kärnuttalanden i koncernen, vi jobbar till exempel mycket med nya gummiblandningar och vår fabrik i Tyskland har blivit prisad för sina minskade utsläpp.

Även vid Michelin Nordic AB står miljöfrågorna i centrum. 

Richard Andermyr är Sustainability Manager vid företaget och han håller med om att längre livslängd är avgörande och ser precis som Tony Alderlid att färre sålda däck är vägen framåt.

– Vi vill faktiskt sälja så få däck som möjligt till varje kund, det minskar miljöpåverkan i alla led i vår operation om kunden kan använda däcken så länge som möjligt.

Michelinkoncernen ha satt som mål att uppnå nettonollutsläpp av koldioxid år 2050 och har gjort ingående livscykelanalyser av sina produkter för att förstå vilken påverkan de har på miljön. 

– Vi ser att det är användningsfasen som ger den största miljöpåverkan i form av koldioxidutsläpp i ett däcks livscykel. Det handlar om upp emot 80 procent av de totala utsläppen som sker i samband med användningen.

– Vi kan ju inte påverka utsläppen från maskinernas motorer, så vår uppgift som tillverkare blir att utforma däck där slitage och bränsleförbrukning minimeras samtidigt som vi inte får kompromissa med säkerhet och prestanda.

Richard konstaterar att ett däck är ett av de mest avancerade kompositmaterial som finns. Det består av många olika delar med helt olika uppgifter och därmed bestående av helt olika kombinationer av material. Trots det anser han det vara fullt möjligt att utforma däcket så att återvinning är möjlig. Nya hållbara material är på väg, de är återvunna från däck eller andra källor, eller biologiskt nedbrytbara material från naturliga källor.

– Som kuriosa kan jag nämna att våra forskning- och utvecklingsavdelningar undersöker möjligheten att använda växtfibrer från till exempel ris och apelsinskal, berättar han.

De nya produkterna kan alltså tillverkningsmässigt komma att skilja sig avsevärt från dem vi är vana vid. Detta är dock inget som slutkunden kommer att märka. 

– Skillnaden blir att produkterna kommer att hålla längre, och man kommer också att se till exempel en förbättrad bränsleekonomi. Men man får heller inte glömma att även det bästa däcket behöver hanteras på rätt sätt. Se till att kontrollera däckstrycket åtminstone två gånger i månaden, påminner Richard Andermyr.

Text: Sofia Barreng

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer