Sila Snacket är ett initiativ som i grunden arbetar för en sundare och mer inkluderande arbetsplats. Initiativet fungerar som både ett ställningstagande, ett stöd och ett verktyg för att fler ska våga säga ifrån eller stå upp mot en orättvis eller exkluderande jargong på arbetsplatsen. Målet med Sila Snacket är att alla ska känna sig välkomna på arbetsplatsen och genom att bära märket Sila Snacket gör företag ett tydligt ställningstagande för en positiv förändring. Medlemskapet är ett konkret upplägg för de företag som vill ha ett schysst snack på arbetsplatsen, och som vill att det ska synas och höras inför andra.
– Sila Snackets dialog med Ramirent har pågått länge, där vi velat landa i en effektiv strategi att arbeta med märket runt om i landet. Ramirent har stor geografisk spridning i Sverige och är en välkänd organisation med ett gott rykte i byggbranschen. Att just Ramirent kör Sila Snacket kommer därför sannolikt inspirera många andra företag att göra detsamma. Ramirent ska ha egna ambassadörer som kör workshops i Sila Snacket och märket kommer under året att synas på flera kundcenter och kontor. Och vi kommer att stötta dem i arbetet för en inkluderande jargong på alla sätt vi kan, säger Charlie Klang, vd på Sila Snacket.
– Branschen behöver attrahera och rekrytera medarbetare från hela befolkningen och vi på Ramirent arbetar aktivt med hållbarhets- och jämställdhetsfrågor. Att genom Sila Snacket visa att vi står upp för en rättvis och välkomnande arbetsplats, oavsett vilken bakgrund, sexuell läggning eller kön man har, hoppas vi kunna bidra till större mångfald inom branschen och tex attrahera fler kvinnor till branschen, säger Anna Klebe, CHRO på Ramirent.
– Vi på Ramirent kommer bland annat genomföra workshops, utbildningar och samtal för att engagera våra medarbetare i initiativet och vi tror att det kan leda till positiva förändringar för branschen framåt, fortsätter hon.