maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Sveriges Åkeriföretag imponeras inte av regeringens bränsleprispolitik

Regeringens åtgärdsförslag för att möta de höjda drivmedels- och elpriserna är en stor besvikelse för landets åkeriföretag. Skatten på bensin och diesel sänks till EU:s miniminivå på diesel vilket ger 1.30 vid pump.

Foto: Sveriges Åkeriföretag

Lästid

0 min
Åkeriföretagen behöver akuta åtgärder nu, om 2,5 månad när sänkningen införs, kan det vara för sent, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag.
Åkeriföretagen behöver akuta åtgärder nu, om 2,5 månad när sänkningen införs, kan det vara för sent, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag.
Dela

- Regeringen har tyvärr inte förstått den allvarliga situation som landets åkeriföretag befinner sig i just nu. Många åkeriföretag börjar få likviditetsproblem vilket innebär att bilarna blir stannande om de inte kan betala nästa bränslefaktura. Åkeriföretagen behöver akuta åtgärder nu, om 2,5 månad när sänkningen införs, kan det vara för sent, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag.

- Skattesänkningen på diesel till EU:s miniminivå var en självklar och positiv åtgärd men vi hade förväntat oss fler åtgärder som hjälper oss nu direkt. Förslagen om fortsatt pausad BNP-indexering och pausad reduktionsplikt 2023 hjälper oss inte heller just nu.

- Regeringen behöver påverka EU för att ytterligare kunna sänka skatten på drivmedel. Om en tillfälligt sänkt reduktionsplikt sänker drivmedelspriserna måste även detta ske, avslutar Rickard Gegö.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy