- Det behövs starta och färdigställas fler infraprojekt under de kommande 12 åren. Utredningen ger ett bra och framtidsorienterat underlag för att etablera ett statligt bolag som kan skapa en nödvändig institutionell konkurrens till Trafikverket, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.
Maskinentreprenörerna, och Svenskt Näringsliv i stort är också för en ny typ av statlig beställarorganisation för OPS, men även andra större projekt för väg och järnväg.
– Förslaget om att inrätta ett statligt bolag för nyinvesteringar i väg och järnväg är välkommet. Rätt utformat kan ett sådant bolag bidra till högre produktivitet och effektivitet och därmed mer infrastruktur för pengarna, säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna.
Fast när det gäller infrastruktur är det just nu inte pengar som är bekymret. Snarare är det beräkningar som visar att det kommer att saknas kompetens att klara av att uppfylla behovet. Den störta vinsten med en statlig beställarorganisation kan dock vara att snabbare få fram handlingar och projektering, samt privata intressenter. Även finns det indikationer på att privata projekt inte sällan drivs mer effektivt då investerare har sämre tålamod än det privata när det gäller att få avkastning på sina investeringar. Att produktiviteten kan stärkas med OPS-modeller visar bland annat den nybyggda järnvägen till Boden Industrial Park som färdigställdes före tidplan och under budget.
- Ett nytt statligt bolag, som konkurrerar med Trafikverket, kan bli en viktig katalysator för att skala upp leveransförmågan i hela landet. Bygg- och anläggningsbranschen ser fram emot en fortsatt nära dialog om vilka projekt som är särskilt lämpliga att genomföra med en OPS-lösning, säger Johan Deremar.
Inspirationen till utredningens förslag är Nye Veier AS – ett statligt ägt bolag vars uppdrag är att planera, bygga och driva större vägprojekt i Norge.
Detta kommer dock inte att lösa problemet med kompetensen, även om OPS projekt helt säkert kommer att locka till sig fler internationella byggentreprenörer.
– Utan tillräckligt många maskinförare och anläggare spelar organisationsform och finansiering mindre roll. Det behövs en tydligare koppling mellan planens omfattning och antalet utbildningsplatser, annars riskerar investeringar att inte kunna genomföras, konstaterar Linda Ekholm, chef för kompetensförsörjning på ME.