Inköpsmagasinet
Regummera – klimatsmart och plånboksvänligt
Lägre klimatavtryck och sänkta däckkostnader....
Linn Posse
Publicerad: 2020-06-05
Lästid: 0 min
Publicerad: 2020-06-05
Lästid: 0 min
Lägre klimatavtryck och sänkta däckkostnader. Det finns mycket att vinna på att regummera framför att köpa nya däck. Hur resonerar du? Köper du alltid nya däck så fort de blir utslitna, eller har du insett fördelarna med att regummera dina däck? Förutom den ekonomiska vinsten är ett regummerat däck överlägset klimatmässigt mot ett däck som tillverkas från grunden.– Det finns inga belägg för att nytillverkade däck är bättre och säkrare än regummerade däck. Och det är samma kravspecifikation på alla typer av däck – vare sig de är nytillverkade eller regummerade.Tittar du på de tekniska resultaten är de likvärdiga, berättar Andreas Jonsson, platschef på Vianors fabrik i Vara. Han konstaterar också att det går åt ett fat olja – cirka 200 liter – för att tillverka ett nytt lastbilsdäck. Till ett regummerat däck krävs det cirka 40 liter. I Vianors fabrik i Vara produceras regummerade däck till lastbilar, lätta lastbilar, bussar och mindre entreprenadmaskiner efter kundernas önskemål.– Möjligheterna är oändliga med regummering. Vi kan tillverka precis vilken typ av mönster och dimension som våra kunder önskar. Vianor tillverkar till exempel vinterdäck till fordon som används för specialtransporter som inte är utrustade med vinterdäck som standard.I de regummerade däcken används så kallade Noktop-slitbanor, som tillverkas i Finland. Något som garanterar hög kvalitet är att materialen i däcken är noga kontrollerade, vilket också den treåriga garantin visar. Men hur funkar det? Stommarna samlas ihop från uttjänta däck och en kvalitetsbedömning görs. Den gamla slitbanan, det vill säga mönstret, fräses bort (kratsning) och ytan ruggas upp innan ny slitbana läggs på. Om däckens yttre påverkan är för kraftig skickas det till svensk Däckåtervinnings anläggningar för återvinning.– Vi tar alltid bort så mycket som möjligt, någon millimeter från stålet, där det sedan läggs på bindgummi. Det är ett ovulkat gummi som värms upp, så det är lätt att formpressa. Miljöbesparingen är enorm, i och med att stommen återanvänds. För att regummera ett däck, som kan rulla lika långt som ett nytillverkat däck, lägger vi på en ny slitbana. Innan den slutliga kontrollen vulkaniseras däcket, vilket betyder att det härdas i en trycksatt kammare.Andreas Jonsson efterlyser en varudeklaration där kostnaden för däck per kilometers körning presenteras.– Det handlar om att ta hänsyn till den totala däckkostnaden under hela däckets livslängd.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.