Standardfordonet Iveco edayly har genom att bogsera 153,58 ton (inkusive bandgrävaren) lyckades överträffa ett rekord som sattes av fyrhjulsdrivna elbilar tidigare, Iveco:s 140 kW bakhjulsdrivna drivlina med ett vridmoment på 400 Nm, visade sig vara starkare. Allt är såklart ett marknadsföringsjippo för att sätta elbilarna på kartan.
Transportbilen kopplades samman med IVECO X-Way som är särskilt konstruerat för att flytta stora laster på upp till 150 ton. Lastbilens släpvagn lastades med en grävmaskin som vägde över 50 ton, med tillägg av ytterligare sju tons ballast. En fullastad IVECO X-Way 8x4 tippbil kopplades sedan till Stratorns släpvagn innan ett terränggående brandfordon avslutade det 153 ton tunga ekipaget.
När transportbilen satte sig i rörelse körde den med stadig hastighet längs en 30 meter lång banan och korsade mållinjen framför kontrollanterna från Guinness rekordbok för att göra anspråk på sitt rekord. Transportbilens ”hi-power”-läge – som är standardutrustning på alla elbilar av den här typen – användes under bogseringen, som ger den helelektriska transportbilen den extra kraft som krävdes.