Finska företaget Proventia OY har sedan drygt 30 år tillbaka tillverkat system för avgasrening till förbränningsmotorer. Systemen återfinns i idag i arbetsmaskiner från flera stora tillverkare.
I december 2024 godkände svenska Transportstyrelsen deras utrustning NOxBuster för avgasrening som uppgradering till Steg 5 på arbetsmaskiner för användning i Sverige.
Proventias svenske försäljningschef Mattias Franzén berättar att godkännandet tillkom efter ett initiativ från företaget.
– Vi har sett ett behov av eftermontering på marknaden i stort sett från den första introduktionen av regler för avgasrening, berättar han. Det har tagit tid att få till, men nu är vi i hamn.
Det system som nu har godkänts för svensk användning är till största delen precis samma som monteras på nya maskiner. Men dimensionerade för att rena utsläppen från äldre motorer med betydligt högre halter av kväveoxider och partiklar än de som tillverkas idag.
– Det kan handla om att vi måste ta bort upp till 95 procent av de kväveoxider som kommer ur motorn, kommenterar Mattias Franzén och tillägger att detta bland annat innebär betydligt större dimensioner på själva katalysatorn.
Systemet består, precis som för avgasreningssystem i nyproducerade maskiner, av en katalysator, SCR, där urea tillsätts i form av AdBlue till avgaserna från dieselmotorn. Då bildas ammoniak som reagerar med kväveoxiderna och omvandlar dem till kvävgas och vatten.
Till systemet hör även ett partikelfilter, DPF, som avskiljer partiklar, kolväten och kolmonoxid.
Systemet levereras komplett och inkluderar då även tank för AdBlue, doseringssystem för urea, blandare, ledningar, sensorer och en styrenhet som reglerar hela SCR-driften.
I systemet ingår även en telematiklösning, Procare, som övervakar systemet och ger förare eller maskinägare information i realtid. Här följs hur mycket kvävoxid som släpps ut, vilken avgastemperatur som hålls och hur högt mottrycket är. För AdBlue-systemet registreras nivå i tanken, temperatur och doseringshastighet. Systemet varnar automatiskt när det är dags för underhåll och om problem uppstår. Det inkluderar även en datalogg med rapportfunktion för överföring av data exempelvis till flottoperatörer eller kollektivtrafikmyndigheter.
Proventias system för eftermontering av avgasrening i Sverige utformades till en början för rening av utsläpp från truckar som arbetade inomhus. 2009 godkändes system för dieselmotorer på bussar och lastbilar. Till dags dato har över 3000 enheter utrustats med systemet i Sverige, och nu även en handfull entreprenadmaskiner.
De tekniska kraven på maskinen är få. Enligt Mattias Franzén behöver systemet endast få tillgång till elektricitet från maskinen för att fungera.
– Eftersom det handlar om maskiner som kanske inte har något system för avgasrening sedan tidigare kan det ibland bli knepigt att hitta en bra plats för de olika delarna, men våra erfarna specialister hittar alltid en lösning. Vi åker ut på besök, mäter maskinen och kommer med ett förslag.
NOxBuster eftermonteringssystem passar till maskiner 55–560 kWh. Proventia för just nu en dialog med Transportstyrelsen om ett godkännande på maskinkategorin över 560 kilowatt.
För mindre maskiner, under 55 kilowatt, görs normalt inga uppgraderingar, enligt Mattias Franzén. De mindre maskinerna går enligt honom med för låg temperatur för att SCR-enheten ska fungera optimalt och därför finns det heller inga SCR-system på nyproducerade maskiner i denna effektklass.
Vad kostar det då att uppgradera en maskin?
En standarduppgradering från Steg 1, 2, 3a och 3b till Steg 5 för en maskin mellan 55 och 560 kilowatt kostar enligt Mattias Franzén från 200 000 kronor. För en uppgradering från Steg 4 till Steg 5 blir kostnaden från ca 80 000 kronor. Med tanke på att en ny maskin kan kosta fem till tio miljoner kronor eller mer kan investeringen i ett nytt avgasreningssystem vara ett ekonomiskt klokt och hållbart val.
Vem är då kunden som kan tänka sig att betala så mycket för minskade utsläpp från sin maskin?
– De entreprenadmaskiner vi innan december 2024 har utrustat tillhör personer som valt att sticka ut, velat profilera sig och som har gjort det trots att det inte fanns någon officiell certifiering.
Efter Transportstyrelsens godkännande kommer det förhoppningsvis fler konstaterar Mattias Franzén och nämner ägare av dyrare, mer avancerade maskiner, utan större slitage, som troliga kunder.
– Jag kan tänka mig att det handlar om flera tusen maskiner, men om det blir några hundra till en början så är jag glad. Finessen är ju att man förlänger livslängden på en dyr och komplicerad utrustning och därmed reducerar det totala utsläppet av koldioxid då man inte behöver tillverka en ny maskin. De maskiner vi har gjort hittills inkluderar borriggar, väghyvlar och vattenbilningsutrustning. I Finland har vi även eftermonterat på flera grävmaskiner.