maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

Rörmokaren blev maskinförare – Tänk att man kan ha det så bra!

Sommarjobbet blev fast anställning och Linnea Östervall är mycket nöjd. – Tänk att man kan ha det så bra att man får köra maskin och dessutom få betalt för det, skrattar hon.

placeholder
Sofia Barreng

Lästid:  0 min

article

Det här var ju inte vad du tänkte dig när du gick på gymnasiets vvs-linje. Hur kom det sig att du började på entreprenadfirma istället?

– Jag hade jobbat på några lov i företaget där min pappa var anställd. Precis efter studenten ringde han och sa att de hade panik, det behövdes folk. Du har ju redan kläderna, skojade han. Jag visste ju vad det handlade om och sen har jag bara varit kvar. Och det har varit riktigt bra.

Till en början jobbade du ett par år som anläggare, är det något du rekommenderar?

– Verkligen, det borde alla som vill bli maskinförare göra. Jag tycker att man blir en mycket bättre förare om man har den erfarenheten.

– Jag är glad över att jag började som anläggare, men trivs mycket bättre som maskinförare. När jag tänker på hur det var att stå i blötan och frysa, då skruvar jag på värmen lite extra i hytten och myser!

Inget du saknar från dagarna i diket?

– Jo, faktiskt. På den tiden visade stegräknaren minst

17 000 steg om dagen, nu blir det kanske bara 3 000 steg. Då var man trött både i huvudet och kroppen på kvällen, nu är det bara huvudet som är trött.

Du kör en Volvo-dumper, hur är komforten i hytten?

– Jag ser inte hur den kunde vara bättre. Jag har fjädrad hytt, ny stol och blue tooth i hytten. Men det är klart att det sliter på kroppen även om ergonomin i hytten är bra. Till exempel känner jag i vänster axel att jag bara använder vänsterarmen till styrning.

– Det gäller att ta hand om kroppen och träna på fritiden, kanske inte något jag är bäst på, men viljan finns.

Vad är din uppgift på jobbet?

– Det blir alla möjliga typer av transporter. Jag arbetar för OSAB på Cementas anläggning i Slite. Vi är ungefär femton personer i arbetslaget och flyttar olika typer av material inom området. Vi har till exempel ansvar för att allt material som kommer in via hamnen flyttas till rätt ställe.

– Jag kör för det mesta dumper, men det kan också bli hjullastare ibland.

Nu har du jobbat cirka fem år sen du slutade skolan. Kommer du att fortsätta i den här branschen?

– Jag är nog en av dem som varit längst på firman av oss i arbetslaget. Vi är ett riktigt bra gäng och firman är bra att arbeta för. Dessutom är det verkligen roligt att få köra maskin.

– Att åka till fastlandet och arbeta är jag inte intresserad av, livet på ön passar mig. Men kanske vill jag ta steget och bli arbetsledare i framtiden.

Vad är din rekommendation till ungdomar som är på väg ut i yrkeslivet?

– Se till att börja jobba så snabbt du kan. Sök jobb som anläggare. Det är kallt och blött ibland, men det är ett bra jobb och vissa dagar är ju vädret fint!

Text:

Linnea Östervall

Bor: Boge, Gotland.

Ålder: 23 år.

Familj: Sambo och två bonusbarn.

Utbildning: Gick VVS på gymnasiet.

Anställning: Östra Gotlands Schakt AB, OSAB.

Lön: Enligt avtal.

Hobby: Muskelbilar, har en Dodge Challenger, trädgård.

Volvo A30G

Årsmodell: 2016.

Effekt: 264 kW.

Vikt: 24 ton.

Lastvikt: 28 ton.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer