maskinentreprenoren logo
Branschnytt

Rullager i förbränningsmotorer kan sänka utsläppen

Genom att byta ut glidlagren...

Text: Ann-Louise Larsson

2020-11-05

Lästid

0 min
Dela

Genom att byta ut glidlagren i vevaxeln i en förbränningsmotor mot rullager kan koldioxidutsläppen minskas med upp till fem procent, enligt ny svensk forskning.− I dag använder de flesta glidlager för vevaxeln i sina motorer, en metod med relativt dålig energieffektivitet på grund av att ytorna glider relativt varandra, vilket skapar mycket friktion. Vi har därför ersatt dessa med rullager och optimerat kontakterna för bästa resultat. Det har resulterat i lägre friktion och därigenom mer energieffektivitet, säger Tobias Hultqvist, doktorand vid Luleå Tekniska Universitet, som ligger bakom den nya studien. Han och doktorandkollegan Aleks Vrcek har ägnat de senaste fyra åren åt sin studie och konstaterar att även om branschen går mot fullt elektriska bilar kommer stora delar av världens fordon drivas av förbränningsmotorer under en överskådlig framtid. I forskningsstudien har man koncentrerat sig främst på personbilar, men resultaten kan användas även i andra applikationerundefined;− Allt maskineri som använder sig av liknande teknik kan dra nytta av vår forskning, säger Tobias Hultqvist. Han ser studien som en liten bricka i den stora omställning som krävs i branschen.− Den globala transportsektorn använder sig till stor del av fordon med förbränningsmotorer och det kommer ta år innan el-bilarna är fullt fungerande på en stor skala. Förhoppningen är att vår forskning kan vara en del av en grön omställning, säger Alex Vrcek. − Får vi mer energieffektiva mekaniska system så kommer det också att underlätta användandet av förnybara energiformer på sikt. Optimeringen av pålitliga rullager i maskineriet gör även att motorernas pålitlighet och varaktighet förbättras och då behöver vi inte producera lika mycket material till trasiga och utslitna motorer, tillägger Tobias Hultqvist.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy