maskinentreprenoren logo
Teknik

Rutan som skyddar när dolan smäller

Att våra arbetsmaskiner ska erbjuda en säker arbetsmiljö för föraren är en självklarhet. Maskinens rutor måste skydda mot flygande stenar eller i värsta fall en oväntad explosion.

Foto: Hammerglass

Lästid

0 min
– Även rutor av polykarbonat måste bytas när de blir slitna, men det är skillnad på ett planerat byte och ett påtvingat på grund av att en glasruta krossats, menar Hammerglass Florian Lauterbach.
– Även rutor av polykarbonat måste bytas när de blir slitna, men det är skillnad på ett planerat byte och ett påtvingat på grund av att en glasruta krossats, menar Hammerglass Florian Lauterbach.
Dela

Ingen vet i förväg vilken dag som maskinen råkar stöta till ett stenblock som snabbt kommer glidande mot hytten. Eller vilken dag som en dola får för sig att explodera. 

Den dagen måste maskinen redan vara förberedd. Internationella standardiseringsorganisationen, ISO, har därför sedan länge en säkerhetsstandard som fått namnet Falling Object Protection Structure, den förkortas FOPS och har den formella beteckningen ISO 3449.

FOPS förklarar med tydlighet att maskinens hytt ska vara konstruerad så att den skyddar föraren mot fallande objekt, flygande föremål, explosioner och projektiler. 

Arbetsmiljöverket uppskattar att det finns ungefär 150 företag i Sverige som har anställda och maskiner i en miljö där det finns risk för flygande stenar och explosioner. Det handlar om gruvbrytning, bergtäktsverksamhet, bergentreprenader samt stenindustri.

Kanske arbetar så många som 10 000 personer i den här typen av maskiner. Dessa förare kan skyddas genom att hytten förses med galler och/eller skyddsrutor.

Företaget Hammerglass AB i skånska Förslöv marknadsför skyddsrutor av polykarbonat, en sorts transparent termoplast med tuffa egenskaper. Materialet är enligt företaget 300 gånger starkare än vanligt glas och i det närmaste okrossbart. Rutorna är dessutom försedda med ytbehandling som ger motståndskraft mot kemikalier, smuts och repor. 

Florian Lauterbach är sedan tre år tillbaka ansvarig för Area Automotive vid Hammerglass. Han poängterar att den absolut viktigaste uppgiften för skyddsrutan är att skydda föraren, men att den även fungerar som ett skydd för maskinens ägare.

– Den personliga säkerheten kommer såklart först. Men en skadad ruta innebär ofta maskinstillestånd, och det kan bli dyrt. En dags stillestånd på grund av fönsterbyte kan kosta tiotusentals kronor.

Enligt Florian Lauterbach kostar företagets produkter ungefär 20 procent mer än ett vanligt glas och han menar att prisskillnaden är mer än betald redan vid första skadan på ett vanligt glas.

– Till exempel företag som jobbar med rivning byter rutor mycket oftare än man kan tro, rutorna måste bytas eftersom de får slitageskador och sikten försämras. Även om maskinen är utrustad med skyddsgaller kan mindre stenar ta sig igenom och skada rutorna.

Hammerglass har en drygt tjugoårig historia som tillverkare av skyddsglas. Till en början koncentrerade sig grundaren och ägaren Bengt Nilsson på specialrutor för byggnader. Med åren såg han att det fanns andra sektorer som även de hade behov av skyddsglas och sedan 2006 är företaget indelat i tre avdelningar; fastighet, infrastruktur och automotive där den sistnämnda erbjuder produkter för alla typer av fordon.

– Vi är inte ensamma om att erbjuda den här typen av produkt, men jag menar att våra rutor har unika egenskaper eftersom de är designade helt och hållet efter behovet. Det gäller både vilka kemikaliska egenskaper själva polykarbonatet har och de olika ytbehandlingar vi använder oss av.

– Den viktigaste egenskapen hos Hammerglass är dess slagtålighet, men vi har även prioriterat de optiska egenskaperna, till exempel att materialet ska vara UV-resistent och inte gulna med tiden. Vårt material är också godkänt enligt R43 och klarar därmed kraven för färd på allmän väg.

Med åren har företaget tagit fram tre olika skyddsklasser. Den första vänder sig till kunder som har maskiner som arbetar i miljöer där det ibland händer att det uppstår en skada på framfönstret. Nästa steg är att sätta skyddsrutor även på sidorna.

– Det kan hända att stenar som kommer flygande studsar på bommen och slår i sidorutan, och det kan också hända att en maskin som arbetar i närheten skickar en sten mot din sidoruta.

Tredje steget, skyddsklass 3, skyddar även mot explosioner och dess tryckvågor. 

– Vi såg en efterfrågan från våra kunder och började ta fram ett skydd som skyddar föraren vid arbete till exempel i gruvor och tunnlar när det kan komma en explosion med tryckvågen riktad rätt mot dig.

Resultatet av produktutvecklingen blev en metallram som sitter utanpå maskinen och har skyddsrutan monterad i sig. Eftersom skyddet sitter på utsidan kan rutan inte tryckas in i maskinen när tryckvågen kommer. 

Stålramen, och dess integrerade 12 millimeter tjocka polykarbonatruta, fick namnet RABS och skyddar mot tryckvågor vid explosioner, skarpa föremål, stora stenar i hög hastighet samt repor.

RABS skräddarsys för varje enskild maskinmodell och finns idag i nästan 20 olika utföranden. Varje år tillkommer ytterligare 3–4 modeller. Främst sitter RABS på grävmaskiner och hjullastare, men även någon dumper och gruvmaskin har utrustats.

– Utvecklingsarbetet pågår ständigt och förutsätter att vi har ett gott samarbete med de stora maskintillverkarna eftersom vi måste få tillgång till ritningar för att stålramen ska passa på de olika hytterna. Hittills har vi gjort RABS-ramar till de marknadsledande maskintillverkarna och i de flesta fall eftermonteras de av distributörerna inför leverans.

– Vi har även samarbete med maskintillverkare, till exempel Merlo, JCB och Menzi Muck, som valt att erbjuda vår produkt som fabriksmonterad, berättar Florian Lauterbach.

Hammerglass AB

Svenskt företag som utvecklar och tillverkar skyddsrutor för byggnader, infrastruktur och fordon. Säljer merparten av produktionen inom Skandinavien, men har en växande marknad i Europa och även USA.

Produkten består av polykarbonat och olika typer av ytbehandling. Rutan skyddar mot repor, stenskott, flygande projektiler, och i ett specialutförande med stålram även mot explosioner och tryckvågor.

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy