Ingen vet i förväg vilken dag som maskinen råkar stöta till ett stenblock som snabbt kommer glidande mot hytten. Eller vilken dag som en dola får för sig att explodera.
Den dagen måste maskinen redan vara förberedd. Internationella standardiseringsorganisationen, ISO, har därför sedan länge en säkerhetsstandard som fått namnet Falling Object Protection Structure, den förkortas FOPS och har den formella beteckningen ISO 3449.
FOPS förklarar med tydlighet att maskinens hytt ska vara konstruerad så att den skyddar föraren mot fallande objekt, flygande föremål, explosioner och projektiler.
Arbetsmiljöverket uppskattar att det finns ungefär 150 företag i Sverige som har anställda och maskiner i en miljö där det finns risk för flygande stenar och explosioner. Det handlar om gruvbrytning, bergtäktsverksamhet, bergentreprenader samt stenindustri.
Kanske arbetar så många som 10 000 personer i den här typen av maskiner. Dessa förare kan skyddas genom att hytten förses med galler och/eller skyddsrutor.
Företaget Hammerglass AB i skånska Förslöv marknadsför skyddsrutor av polykarbonat, en sorts transparent termoplast med tuffa egenskaper. Materialet är enligt företaget 300 gånger starkare än vanligt glas och i det närmaste okrossbart. Rutorna är dessutom försedda med ytbehandling som ger motståndskraft mot kemikalier, smuts och repor.
Florian Lauterbach är sedan tre år tillbaka ansvarig för Area Automotive vid Hammerglass. Han poängterar att den absolut viktigaste uppgiften för skyddsrutan är att skydda föraren, men att den även fungerar som ett skydd för maskinens ägare.
– Den personliga säkerheten kommer såklart först. Men en skadad ruta innebär ofta maskinstillestånd, och det kan bli dyrt. En dags stillestånd på grund av fönsterbyte kan kosta tiotusentals kronor.
Enligt Florian Lauterbach kostar företagets produkter ungefär 20 procent mer än ett vanligt glas och han menar att prisskillnaden är mer än betald redan vid första skadan på ett vanligt glas.
– Till exempel företag som jobbar med rivning byter rutor mycket oftare än man kan tro, rutorna måste bytas eftersom de får slitageskador och sikten försämras. Även om maskinen är utrustad med skyddsgaller kan mindre stenar ta sig igenom och skada rutorna.
Hammerglass har en drygt tjugoårig historia som tillverkare av skyddsglas. Till en början koncentrerade sig grundaren och ägaren Bengt Nilsson på specialrutor för byggnader. Med åren såg han att det fanns andra sektorer som även de hade behov av skyddsglas och sedan 2006 är företaget indelat i tre avdelningar; fastighet, infrastruktur och automotive där den sistnämnda erbjuder produkter för alla typer av fordon.
– Vi är inte ensamma om att erbjuda den här typen av produkt, men jag menar att våra rutor har unika egenskaper eftersom de är designade helt och hållet efter behovet. Det gäller både vilka kemikaliska egenskaper själva polykarbonatet har och de olika ytbehandlingar vi använder oss av.
– Den viktigaste egenskapen hos Hammerglass är dess slagtålighet, men vi har även prioriterat de optiska egenskaperna, till exempel att materialet ska vara UV-resistent och inte gulna med tiden. Vårt material är också godkänt enligt R43 och klarar därmed kraven för färd på allmän väg.