maskinentreprenoren logo

Teknik

Ryktet om förbränningsmotorns död är starkt överdrivet

Maskintillverkarnas forskningsavdelningar lanserar nu utsläppsfria förbränningsmotorer för mellanklasserna. Vätgas i tanken är tricket. Men utmaningar finns.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article JCB har landat en vätgastank på sin Fastrac och backar upp mot grävlastaren och tankar på med gasen i högt tryck. Foto: JCB

Brittiska JCB har, lite typiskt engelsmän, stakat ut en helt egen väg för att lyckas med att leverera fossilfria anläggningsmaskiner de kommande åren. JCB:s ingenjörer har vänt och vridit på alternativen och i stort nu kommit fram till tre slutsatser:

  1. Elmaskiner med batteri duger bara till de mindre maskinerna.
  2. El och bränsleceller är ingen bra idé för de större maskinerna.
  3. För de mellanstora och stora maskiner är det vätgas som gäller (ej bränslecell).

Fast det är inte bara så att engelsmännen som envist här väljer att köra på vänster sida… även koreanerna börjar luta åt denna lösning. Hyundai och Develon/Doosan. tittar noga på detta. Båda företagen åkte till Conexpo i Las Vegas för att visa att man här har tagit ledningen.

Men låt oss titta på JCB och britterna. Hur har de tänkt? Två prototyper rullar i varje fall alldeles utmärkt redan. Tidningen Maskinentreprenören har varit och tittat och lyssnat på motorljudet och studerat de gasfyllda tankarna. Jo, det fungerar. Och borde helt klart vara en framkomlig väg. Just nu är det JCB:s paradmaskin grävlastaren, och teleskoplastaren Loadall som fått helt fungerade förbränningsmotorer och tankar för vätgas. Samt jordbruksmaskinen Fastrac.

– Vi började för två år sedan att forska på detta. Skälet var att vi såg att det inte kommer att fungera med bränsleceller på anläggningsmaskiner. De blir för känsliga och för dyra. Våra kunder kommer inte att vara intresserade. Så vi fick uppdraget av JCB:s ordförande sir Anthony Bamford att titta på alternativ och leverera en annan lösning. Det blev de här motorerna, säger Tim Burnhope som basar för JCB:s forskning och utvecklingsavdelning.

Tim Burnhope är stolt när han pekar på den motor som skeppats iväg till Las Vegas för att visa där. Men det är något som skaver. Det är helt säkert. 

– Vi på JCB brukar i och för sig inte visa vad vi håller på med i ett så här tidigt skede av utvecklingen. Men vi kände att vi måste komma ut med detta så att det blir känt inom industrin att detta är en möjlig väg. Men även här, som precis med el, så behövs det såklart infrastruktur för att få fram den vätgas som krävs, säger Burnhope.

JCB har dock också tagit fram en ”tankbil” som kan leverera den vätgas som finns ut till arbetsplatserna. Tanken dras efter en Fastrac som också drivs av vätgas. JCB visar hur detta går till, och vi får se maskinerna bli tankade och sedan köra arbetscykler i en grustäkt i närheten av JCB:s huvudkontor i Rocester.

– Det här systemet gör att entreprenörerna inte behöver byta kultur eller affärsmodeller. Entreprenörer är vana vid att tanka när bränsle behövs och då ska helst bränslet levereras ut till maskinerna i projekten och tankas där. Det här kommer alltså att fungera helt som vanligt. Maskinförarna kommer att känna igen sig i maskinerna, höra motorljudet och behöver inte byta arbetssätt mot idag, säger Tim Burnhope.

Det står dock klart att JCB fiskar efter reaktioner här. Kan marknaden tänka sig den här lösningen så blir det förbränningsmotorer med vätgastankar även för de större maskinerna. För tekniken har funnits ett tag, det finns flera aktörer som har lyckats få de här förbränningsmotorerna att fungera. Tricket, den stora utmaningen är att får plats med tankarna. För det behövs just nu minst tre gånger så mycket volym i jämförelse med dieseln behov. Tankarna måste spridas ut över hela maskinen och skyddas noga. Utmaningen blir svårare ju större maskinen är, så att säga.

– Men vi ser inte att el för större maskinerna är lösningen heller. Det blir för dyrt för kunderna. Och för osäkert med laddningen. Det finns sällan laddningsinfrastruktur för större maskiner. Hela idén är ju att den här storleken av maskinen används för att bygga infrastruktur där det inte finns, resonerar Burnhope.

Att JCB menar allvar går att se i testcentret. I fem testceller snurrar nu vätgasmotorer bakom glasväggen. Ingenjörerna har tagit fram mjukvaror för att noga upptäcka i fall några allvarliga avvikelser dyker upp. Här simuleras nu olika temperaturer och arbetsmiljöer för att säkra att vätgasmotorns prestanda håller samma, eller bättre, kvalitet än sin dieselkusin som snart ska ut ur maskinerna för gott.

Det finns en rad fördelar, det är inget snack om den saken. Motorerna är inte särskilt olika sina dieselkollegor. Servicetekniker kommer snabbt att förstå konstruktionen. Den stora utmaningen är egentligen främst att få fram infrastruktur för bränslet. Det finns inte i dag. Det är dyrt. Och de flesta regeringar runt om i världen verkar mest ha snöat in på el just nu. Det är helt klart detta som gör att JCB nu vill visa och sprida – även om vi fortfarande talar om prototyper. Kan inte regeringar och marknaden få fram vätgas… ja, då spelar det ingen roll att det fungerar.

Därför är det ingen nackdel för JCB att även Hyundai Doosan Infracore fattat beslut om att börja massproducera förbränningsmotorer för vätgas redan 2025. Här har man alltså kanske även kommit lite längre än britterna. Kim Joong-soo som är chef för motortillverkningen inom HDI menar att dessa kommer att gå i bolagets anläggningsmaskiner och generatorer.

Text: Micael Appelgren

JCB

JCB har 22 fabriker runt om i världen. 11 i Storbritannien. Bolaget är familjeägt och grundades 1945. 2021 tillverkade JCB sin första prototyp där vätgas med bränslecellteknik var lösningen. Drygt en miljard har JCB totalt investerat i forskning och utveckling för vätgasmotorer.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer