maskinentreprenoren logo

Ekonomi

Så kan marknaden för begagnade maskiner svänga

Det svåra är inte att investera i en ny maskin – det kan alla. Men att hantera marknaden för begagnat kräver mer än kunskap och rutin. Det kräver även magkänsla.

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Thomas Henriksson har under sina 45 år som maskinhandlare sett vedertagna sanningar och tumregler kastas överbord när nationella eller globala förändringar i ekonomin påverkar. Priset på begagnat är inte så enkelt som man tror. Foto: Privat

Thomas Henriksson har varit en aktör på den svenska maskinmarknaden i 45 år. Det finns inte många maskintyper och maskintillverkare han inte handlat med under årens lopp. Henriksson har sett och upplevt hur maskinmarknaden under åren har påverkats av både inhemsk och utländsk ekonomi. Hur förändrade regelverk och politiska beslut kan kasta etablerade sanningar över bord.

– På 80-talet när USA kom ur sin lågkonjunktur hade de för få maskiner och vi i Sverige fick bra betalt för att sälja Caterpillar från Sverige till USA. Det infördes hinder från leverantörerna då man kunde köpa nytt i Sverige, sälja till USA, och tjäna pengar på det. Liknande saker hände när Volvo BM fick exportstöd att sälja maskiner, då hände det att svenska handlare åkte över till Storbritannien och köpte upp nya Volvo där och tog med tillbaka hem till Sverige, berättar Henriksson, som nu för tiden driver egen verksamhet med maskiner där han bland annat som konsult hanterar värdering och inbyten av maskiner.

När 90-talskrisen slog till i Sverige kom nästa stora rörelse. Cirka 3 500 maskiner beräknas ha gått på export från Sverige, och när det sedan började röra på sig igen var i princip halva Sveriges maskinpark borta. Från överskott till akut brist på bara några få år.

– Allt det här påverkar priset på begagnat och det kan bli ganska stora pengar, eller tvärt om. Vi minns ju nu senast 2022, då entreprenörer kunde sälja sina begagnade maskiner till toppriser. Vissa lyckades sälja två år gamla maskiner till nästan samma pris de hade betalt för dem som nya. Året efter blev det tvärt om – vi fick ett överskott på maskiner i hela Europa, marknaden gick ner med 27 procent, och det här påverkade ju såklart priset igen. Tillgång och efterfrågan styr mer än många inser, konstaterar Henriksson som alltså studerar det här i detalj varje gång ett pris ska sättas på en begagnad maskin. 

Det finns såklart ett antal tumregler: En ny maskin tappar 20–25 procent i värde första året. Sedan 10–15 procent andra året. Det har varit normalt de senaste åren att sälja efter fem år, och då bör maskinen ha gått 5000–6500 timmar. I detta läge kan man räkna med att maskinen har tappat 50 procent i värde… men, som sagt. Det beror på konjunkturen, ibland även konjunkturen utomlands.

– Men nu får vi se. Det här regelverket med att en maskin tidigare inte ska vara mer än åtta och i vissa fall sex år, håller på att försvinna från och med nästa år, och sedan får vi se. För det kommer inga fler miljömotorer på diesel, utan nästa steg blir väl en övergång till el som kan börja ske om fem år som det verkar. Men det är mycket som fortfarande är oklart. En grej som är oklart är till exempel vad maskinparken med dieselmotorer kommer värderas till ifall det blir krav på elmaskiner i offentliga upphandlingar 2030. Detta tåls att tänka på. Vi har som sagt sett stora svängningar tidigare när regelverk och konjunkturer kommer in i bilden, säger Henriksson.

Maskinleverantörer och tillverkare har redan gjort kalkyler och riskbedömningar runt dessa frågor, men det är helt säkert dags för entreprenörer att också börja titta på detta. Ett scenario är ju att maskinuthyrare, rental, och leasinglösningar, kan komma att ta över i mellanläget, innan framtidens marknad sätter sig. Men när ska du sälja din sista dieselmaskin? Det vet ingen.

Thomas Henriksson har sett maskinmärken hos tillverkarna komma och gå – även kända stora maskinleverantörer har gått i konkurs, bytt ägare, eller bara bytt namn. Allt kan hända, men vissa saker anser Henriksson består.

– Som köpare tycker jag att man ska tänka på några viktiga saker. Investera där du vet att det finns ett bra nätverk med service. Skriv inte på för långa lån vid maskinköp, du vet inte hur din marknad ser ut om ett par år…

– En annan sak som jag brukar tipsa om är att bara investera i det du behöver. Inget extra, för så stora marginaler har sällan entreprenörer. Ta fram miniräknaren. Motivlack är till exempel en sån sak som kostar extra både när du köper det och när maskinen ska säljas. Då måste man veta att man är beredd på det och har råd, anser Thomas Henriksson.

– Men entreprenörerna har blivit bättre och mer kunniga och det beror på att det finns mer information på nätet. Och man bör läsa på. För det är mycket mer än antal timmar på maskinen som styr priserna.

Text: Micael Appelgren

Thomas Henriksson

Karriär: Maskinsäljare/leverantör sedan 80-talet. I egna bolag och för större leverantörer med agenturer med de flesta kända tillverkarna. 

Kuriosa: Aldrig sålt åt Volvo, men sålt en
Boforsmaskin.

Bolag: Thomi AB.

HK: Dagudden,
Kungsbacka.

VD: Thomas Henriksson.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer