Planeringen av Väg 259 Tvärförbindelse Södertörn och Vårbybroarna har pågått sedan 2014 med kontinuerligt fokus på att se över projektets kostnader samt att hitta smarta och kostnadseffektiva lösningar. Bakgrunden till regeringsuppdraget som Trafikverket fick i februari i år var att myndigheten i konstaterat kostnadsökningar på mellan 20 och 33,5 procent och att några av åtgärderna i programmet hade blivit dyrare.
– Vi är i en fas i projekten nu där vi har möjlighet att utreda de olika åtgärderna mer i detalj, då blir det också lättare att göra kalkyler som är mer tillförlitliga. För Tvärförbindelse Södertörn och E4/E20 Hallunda–Vårby (Vårbybroarna) betyder det tyvärr att några av åtgärderna blivit dyrare än vad vi räknat med tidigare, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef, Trafikverket.
Nu presenteras tre huvudförslag för att sänka kostnaderna med totalt 2,8 miljarder kronor.
De föreslagna förändringarna innebär:
- Istället för att bygga nya Vårbybroar utökas antalet körfält på de befintliga Vårbybroarna till 4 körfält i vardera riktningen istället för dagens 3 + 3 körfält.
Bedömd kostnadsbesparing: 1 193 miljoner kronor. - Planerade ramper i södergående riktning till och från E4/E20 i trafikplats Duvberget ikommer inte att byggas, trafiken ska istället gå via den befintliga vägen Botkyrkaleden till och från trafikplats Fittja, för att nå E4/E20.
Bedömd kostnadsbesparing: 473 miljoner kronor. - Den planerade trafikplatsen Vårdkasen förenklas och att trafikplatsen går på bro över väg 226 och över västra stambanan istället för i tunnel.
Bedömd kostnadsbesparing: 1 191 miljoner kronor.
– De ekonomiska ramarna är tuffa och vi måste förhålla oss till de medel vi har. Kostnadsstyrning är en av Trafikverkets viktigaste frågor. När det gäller de föreslagna förändringarna för Tvärförbindelse Södertörn och Vårbybroarna ser vi att vi ändå kan bibehålla funktionaliteten för både person- och godstrafiken, även om kapacitet och ledtider påverkas, säger Alexandra Stassais Söderblom.
Ny föreslagen totalkostnad är cirka 20, 6 miljarder kronor. Rapporten har nu överlämnats till regeringen som skyndsamt ska besluta om projektet.
– I väntan på beslut kommer vi fortsätta arbeta för att inte tappa viktig tid, avslutar Alexandra Stassais Söderblom.