maskinentreprenoren logo

Juridik

Så skriver du smarta anställningsavtal med pensionärer

Maskinentreprenörernas arbetsrättsjurister har lyckats hjälpa företag att minska bristen på personal genom att göra det enklare att anställa pensionärer.

writer image
Micael Appelgren 

Lästid:  0 min

article
article Illustration: Linn Posse Foto: Linn Posse

Att hitta kranförare – eller andra maskinförare är inte alltid det lättaste. Bristen på yrkeserfarna anläggare och maskinförare är en ständig utmaning i branschen. Men det finns viss hjälp att få. Att visstidsanställa pensionärer till exempel. Kranföretaget Havator i Umeå har hittat ett sätt att både säkra kompetensen och stärka gemenskapen i företaget – och för pensionärerna.

– Har du kört kran i 40 år så har du en kunskap som är nästintill ovärderlig för yrket, säger Thomas Eklund, depåområdeschef för Umeå och Örnsköldsvik.

Havator är ett av Nordens ledande företag inom lyfttjänster, tunga transporter och industrimontage. I Umeå och Örnsköldsvik ansvarar Thomas Eklund för totalt 18 mobilkranar och ett tjugotal förare. Att hitta nya kranförare är en stor utmaning, eftersom rekryteringsbasen är begränsad och utbildningsvägarna få. Det ser heller inte ut att bli bättre i närtid.

– Att kunna anlita pensionerade förare är en stor nyckel för oss. Vi jobbar ständigt med att försöka hitta lärlingar som vi utbildar själva. Men de pensionärer som fortfarande vill jobba lite grann är guld värda för oss, säger Thomas.

Maskinentreprenörernas (ME:s) arbetsrättsjurister tycker inte att detta är tillräckligt känt i branschen, och för att underlätta för företagen har juristerna nu tagit fram en blankett som går att hämta från ME:s hemsida. 

– Sedan avtalsrörelsen 2023 har företag som omfattas av Entreprenadmaskinavtalet möjlighet att visstidsanställa pensionärer – både under en längre tid och så kort tid som ett enda arbetspass. I det här fallet definieras pensionär som en person som fyllt 69 år eller som får pensionersättning. Det här är något som ME har varit med och stöttat och arbetat med i avtalsförhandlingarna. Men det har inte utnyttjats så mycket. Det är synd tycker vi. Men vi tror det kan bli bättre om fler känner till det, och att det kan göras enklare, säger Dennis Fogelmark, arbetsrättsjurist på ME.

Blanketten har varit efterfrågad och kommer helt säkert att vara till stor hjälp.

– I stället för att hålla på och krångla med administrationen runt en tillfällig anställning varje gång man behöver ha extra hjälp, kan man nu med hjälp av den här blanketten skriva ett slags ramavtal med personen som gäller tills vidare, säger Fogelmark.

För Havator och andra medlemmar i ME innebär det att erfarna förare enklare – och snabbare – än tidigare kan hoppa in vid behov. Den här kompetensen finns kvar i företagets system, har giltiga säkerhetsutbildningar och ID06, vilket gör att de snabbt kan börja arbeta igen.

– Jag kan ringa dem direkt när det behövs. De får lön som vanligt och tycker ofta att det är roligt att komma ut, träffa kunder och vara en del av gänget. För många blir det också en viktig social bit, säger Thomas.

För en verksamhet som sällan står stilla är möjligheten att ta in pensionärer ovärderlig. De rycker in vid sjukdomar, under semestrar och när något oväntat inträffar. Så ser Havator det.

– Vi har ett ungt gäng i Umeå med familjer och småbarn. Det händer ofta att någon måste vabba och då är det tryggt att kunna ringa in någon som både kan jobbet och som man litar på. De hoppar in, kör sina pass och bidrar till att verksamheten flyter på.

Dessutom blir de pensionerade kollegorna en naturlig del av sammanhållningen. De bjuds in till jul- och sommarfester och kommer ofta förbi på en fika – även om de inte är ute på uppdrag.

– De bidrar till verksamheten på ett väldigt positivt sätt. Och det känns fint att de känner sig uppskattade, säger Thomas.

Att låta erfarna förare fortsätta bidra även efter pensionen gynnar inte bara företaget, utan också nästa generation medarbetare.

– När man tar in en lärling kan den personen lära sig mycket av förare som gått i pension. Det är ett sätt att bevara och föra vidare yrkeskunskapen. Jag rekommenderar verkligen fler att testa det, säger Thomas.

– Det som är viktigt när man anställer en pensionär via den här typen av ramavtal att komma ihåg att det inte fungerar som ett anställningsavtal och innebär ingen rätt till arbete eller heller någon arbetsskyldighet, kommenterar Dennis Fogelmark.

Text: Micael Appelgren 

Avtal med pensionärer

Visstidsanställning efter pensionering kan ingås när arbetstagaren har uppnått den ålder som anges i 32a § LAS eller uppbär pension i någon form (exempelvis förtids, deltids- eller sjukpension). Anställningen kan ingås för visst arbetspass, del av arbetspass eller viss dag. Information om ramavtal ska lämnas till MB-ledamot eller facklig förtroendeman under förutsättning att sådan finns på företaget.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer