maskinentreprenoren logo

Teknik

Samarbete driver elektrifieringen framåt

I fjol tog Epiroc flera...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

I fjol tog Epiroc flera nya eldrivna gruvmaskiner till marknaden. I år resulterar två samarbetsprojekt i ytterligare batteridrivna maskiner, både under och ovan jord.Epiroc har en uttalad målsättning att maskin för maskin byta ut dieseldrivlinan mot en elektrisk dito. Företaget erbjuder redan ett antal elektriskt drivna borriggar samt lastaren Scooptram ST 14 Battery och trucken Minetruck MT 42 Battery som hämtar sin energi i batterier. Samtidigt som Epiroc fortsätter utvecklingsarbetet med sina egna maskiner har de under senare år inlett samarbete med andra maskintillverkare. – Vi samarbetar för att hjälpa våra kunder att nå nollemissonsmaskiner, berättar Erik Svedlund som är Marknads- och affärsutvecklingschef Epiroc elektrifiering. Han menar att det nu är helt självklart att man inom industrin använder sig av ett helt annat tanke­sätt än tidigare. Istället för att hålla sina utvecklingsarbeten hemliga är det nu dags att samarbeta över gränserna. – Det är helt enkelt ett sätt att driva elektrifieringen både snabbare och smartare framåt. Mindre företag orkar inte driva den här typen av utveckling själva och det blir då absolut mycket bättre att samarbeta. Allas affärer kan växa på det sättet. Samarbete som arbetsmetod anser Erik Svedlund vara helt nödvändigt speciellt med tanke på den politik som nu råder.– Det händer mycket på regeringsnivå just nu. Övergången till fossilfritt är ett väldigt tydligt fokus­område och jag är till exempel helt övertygad om att dieselmotorer inte är vägen framåt. Under året har Epirocs samarbete med andra maskintillverkare resulterat i två lanseringar.Jama, en Skelleftehamnbaserad tillverkare av maskiner för gruvindustrin, presenterade i september världens första batteridrivna och fossilfria skrotare för gruvindustrin. Deras mekaniska skrotare SBU 8000 fick ett E som tillägg i modellbeteckningen och har därmed en drivlina där dieselmotorn har ersatts av en elmotor på 160 kW för själva framdriften. Batterierna laddas under själva skrotningen då maskinen arbetar kabelanslutet. Jamas vd Rickard Lindgren är helt säker på att batteridrift är rätt väg att gå.Ulf Marklund, Railcare, ser ett tydligt behov av emissionsfria maskiner. Även den låga ljudnivån för batteridrivna maskiner är en klar fördel.– Vi måste erbjuda våra kunder emissionsfria maskiner, konstaterar han enkelt. Ännu är det för tidigt att bedöma marknadens reaktion på maskinen, men Rickard Lindgren ser fram emot att presentera den på branschmässa under 2021. Epirocs satsning på samarbete har även resulterat i en batteridriven maskin för järnvägsunderhåll. Även här handlar det om ett företag baserat i Skelleftehamn, nämligen Railcare.Tillsammans har Railcare, Epiroc och Northvolt skapat ett så kallat Multi Purpose Vehicle, MPV, för olika typer av arbete på räls. Maskinen är med sina två vagnar enligt tillverkaren världens största batteri­drivna rälsfordon och invigdes i början av oktober av inte mindre än två ministrar och en landshövding. Ulf Marklund är vice vd, innovatör och utvecklare.– Det hela började med att jag och en kollega besökte järnvägsmässan i Paris 2017. Vi blev sittande med ett block och spånade om framtida maskiner. Vi har tidigare byggt maskiner både för tunnel­banor och gruvdrift och fått förfrågan från kunder om batteridrift så det var inte en främmande tanke. När vi kom hem igen tog vi en tur till Norge för att titta på grävmaskinen som man konverterat till eldrift.När en boll väl är i rullning är det som bekant svårt att få stopp på den och när Ulf sprang på Epiroc på en mässa sommaren 2018 föll det sig naturligt att börja diskutera ett samarbete. I januari 2019 drogs projektet igång och endast ett och ett halvt år senare blev maskinen verklighet. Nya batteridrivna MPV från Railcare är i första versionen utrustad med fem ton tunga batterier på totalt 1,2 MWh och två vakuumpumpar på tillsammans 520 kW. Jobbet är att med hjälp av vakuumpumparnas sugkraft lyfta upp ballaststenar från järnväg vid renoveringsarbete.– Vi kommer att köra den här maskinen i egen regi till en början för att få en känsla för vad den kan uträtta, berättar Ulf Marklund.– Vi har redan fått positiv respons från kunder över hela världen eftersom alla numera måste se till att ha en grön fjäder i hatten. Något som vi har lärt oss under de senaste två åren är att det inte bara är nollemissioner som är intressant för kunderna, även den betydligt lägre ljudnivån har stor betydelse. Den batteridrivna versionen av Railvac har fast monterade batterier och kommer därför att vara beroende av möjligheter till laddning. Ulf Marklund vet dock att Trafikverket arbetar med frågan om laddningsmöjligheter och påpekar att det finns flera maskintyper som kräver el vid järnvägsarbeten. Förutom samarbetena med andra maskintillverkare driver Epiroc vidare sin egen produktutveckling med nollemission som mål. Franck Boudreault vid Epiroc berättar att batteridriften även kan medföra en övergång till autonoma maskiner.– Det kommer absolut på sikt. Min gissning är att lastaren är den maskin som kommer först, berättar han men vill inte konkretisera hur tidsplanen ser ut.– Flera saker måste lösas först. Till exempel arbetar alla våra maskiner i riktigt tuff miljö och det ställer hårda krav på till exempel hur kopplingar och kablage ska utformas.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer