Det är Sandviks AutoMine, och AutoLoad 2.0, samt en ny AutoMine-funktion som ligger bakom och möjliggör helt automatiserade produktionscykler för lastmaskiner som används i gruvtillämpningar där det handlar om fasta tappställen. Syftet med den autonoma lastteknik är att göra lastcyklerna mer enhetliga och reducera utrustningens tomgångstider och driftskostnader.
Det ligger flera designuppdateringar och förbättringar som nu gör möjligt att operatörer kan styra flera lastmaskiner med färre ingripande. Med den nya funktionen kan operatörerna lära lastmaskinerna olika lastprofiler för varje tappställe, så att det inte behövs någon hjälp från operatören under skoplastningsproceduren vid tappställen. Profilerna kan sparas för senare användning och standardprofiler finns tillgängliga för flera lastmaskinstyper.
Vad som gör denna teknik intressant är att den i förlängningen även kan komma att fungera i en krossanläggning.
- Vi har utvecklat AutoMine AutoLoad 2.0 för att automatisera en del av produktionsprocessen som har varit utmanande för våra kunder, säger Jouni Koppanen, Product Line Manager Automation, Sandvik Mining and Rock Solutions.
- Med AutoMine, AutoLoad 2.0 kommer kunderna att kunna köra verksamheten dygnet runt när profilerna har skapats, utan att behöva oroa sig för att operatörer behöver ingripa vid lastningen. Den här nya funktionen kommer att hjälpa våra kunder att uppnå en direkt förbättring i produktionen och cykeltidernas tillförlitlighet, säger Koppanden.