maskinentreprenoren logo
Landet runt

Sänktunneln under Göta älv ska invigas

2014 sattes skopan i marken...

Text: Linn Posse

2020-11-16

Lästid

0 min
Dela

2014 sattes skopan i marken till Marieholmsförbindelsen i Göteborg. Nu återstår bara ett par månaders arbete innan trafiken kan släppas på i tunneln under Göta älv.Marieholmsförbindelsen är en del av ”Västsvenska paketet” och har innefattat fyra total­entreprenader. En av de mest komplicerade och spektakulära har varit Marieholmstunneln, en 500 meter lång sänktunnel byggd i tre delar. Tunnelelementen har ett efter ett formats i en torrdocka av rörspont.I varje tunnelelement har det installerats tillfälliga ballasttankar. Ballasttankarnas funktion är detsamma som i en U-båt, det vill säga att man pumpar in vatten i dessa för att ”tynga ner” elementet så att det kan sänkas i en kontrollerad process. Det första tunnelelementet bogserades på plats på våren 2017 och det tredje och sista för ungefär ett år sedan. Sedan tunnelelementen sänkts på plats och sammanfogats har mycket tid det senaste året gått till installationer i tunneln och nu planeras för invigning och trafiköppning.– Det känns bra, men samtidigt lite vemodigt. Vi är många som har jobbat tillsammans under lång tid med det här projektet, säger projektledare Stein Kleiven, på Trafikverket.Framförallt är det geotekniken som varit den stora utmaningen i projektet. Lermassor liksom vatten med olika densitet, söt- och saltvatten, har komplicerat arbetet. Invigningen är planerad till december i år men på grund av pandemin kommer man inte kunna hålla en traditionell invigning. Istället blir det ett virtuellt arrangemang med filmer och intervjuer. Dessutom planeras ett stort direktsänt quiz där tre vinnare kommer att få ta med sig en vän på en covid­anpassad guidad tur genom Marieholmstunneln.

Genom att använda vår hemsida godkänner du vår cookie policy