– Vi vill bygga upp en gruvverksamhet för kommande generationer, ett steg är att vi ska klara att ha fossilfria transporter 2025. Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa logistiken med eldrivna lastbilar, säger Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.
Vintern 2021 rullade ett kundtest med en tung ellastbil från Volvo Lastvagnar längs vägarna och fick känna på den arktiska kylan. Den hade då 32 ton i totalvikt, nu siktar man mot 74 ton och i förlängningen mot 90 tons ekipage.
– Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad. Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad, uppger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.
Ett intensivt arbete pågår för att lösa laddinfrastrukturen tillsammans med partnern Vattenfall. Här är fokus att bygga ut en laddanläggning i Junosuando.
I mer än tio år har vi förvaltat och säkerställt att elanläggningarna på platsen driftsäkra genom vår tjänst Power-as-a-Service, och vi ser fram emot nästa fas med våra partners där vi hanterar allt från installation till att säkerställa drift och funktionen på laddinfrastrukturen. Vi är glada över att fortsätta samarbetet för att utveckla en elektrifierad fossilfri gruvdrift, säger Patrik Engstrand Kemi, chef inom tung industri, Vattenfall.
Enligt logistikchef Lars Wallgren är det inte bara transporterna som ska ställas om. Hela verksamheten inklusive gruvbrytning behöver bli fossilfri.
– Vi kommer även starta arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift. Till exempel lastare, truckar och borriggar. Den omställningen skulle kunna spara ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år, uppger han.