Landet runt
Självkörande robot kan effektivisera underhåll
Ann-Louise Larsson
Publicerad: 2022-09-16
Publicerad: 2022-09-16
Det är den första typen av robot i sitt slag i Europa som testats på riktig järnväg. I början av juni genomfördes ett test på en närmare två kilometer lång sträcka utanför Västerås där roboten skulle upptäcka en riggad skada på rälsen.
– Det gick precis så som vi hade hoppats. Roboten kunde upptäcka och rapportera till oss om skadan på det sätt som var planen, berättar Krister Wolff.
Tanken är att roboten ska kunna skickas ut och på egen hand besiktiga järnvägsanläggningen. Roboten är utrustad med kameror, 3D lidar, GPS och en så kallad accelerometer – en sensor som kan känna av eventuella rörelser i höjdled –och kan för egen maskin ta sig fram, upptäcka skadan, stanna och skicka information om exakt var skadan finns och vid vilken tidpunkt den upptäcktes.
– Jag tror mycket väl att det här kan bli en maskin som de som jobbar med järnvägsunderhåll har nytta av att ha i sin maskinpark. Det är jättesvårt att säga när man kan tänka sig att den finns på marknaden. Vi har sökt mer forskningspengar för att fortsätta utvecklingen, så det kommer dröja några år till, säger Krister Wolff.
Robotutvecklingsprojektet initierades under 2020 Krister Wolff började konvertera ett konventionellt järnvägsfordon till autonom robot.
Genom att ha matats med mängder med träningsdata kan roboten i dagsläget känna igen och fatta rätt beslut baserat på vad den möter i närmiljön. Det innebär att den exempelvis saktar ner vid möte med andra tåg och vid vägövergångar och läser av skyltar och signaler vid spåret. På sikt är tanken att roboten inte bara ska kunna upptäcka och rapportera skador utan även med hjälp av exempelvis drönare kunna genomföra enklare underhåll på spåren.
Text:
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.