Hur kommer det sig att du varit uppe på tak med en Bobcat T66?
– NCC har bytt tätskikten på två nivåer av bjälklag med innergårdar som en del av renoveringen av Kronprinsen. Efter att det var klart har jag lagt matjord och byggt gångar. Maskinen passade bra för jobbet, den är ju rätt liten och smidig.
– Igår var vi dock tvungna att lyfta ner den för att ge plats åt nästa maskin som skulle in, det var så trångt att till och med den här maskinen blev för stor mot slutet.
Hur gick det till att få maskinen på plats, och få bort den igen?
– Den lyftes dit och bort med en stor teleskoplastare, och det var faktiskt lite krångligt eftersom vi inte hade någon självklar plats att sätta banden, det finns konstigt nog inga lyftöglor.
Annars verkar det inte som om något saknas på just den här T66:an, den verkar ha allt och lite till?
– Ja, den är specialkonfigurerad för att klara det mesta. Den har ett 3D-
maskinstyrningssystem med GPS och totalstation. Jag har bara arbetat på företaget några månader, men jag vet att T66:an beställdes för att företaget ska kunna erbjuda sina kunder effektiva tjänster. Vi är ju ett rent tjänsteföretag och vill kunna erbjuda många olika tjänster.
– Det finns många specialutrustningar till den här maskintypen och det går snabbt att byta mellan dem eftersom originalutrustningarnas hydraulikinställningar ställs in automatiskt när man kopplar.
Vilken typ av jobb går maskinen mest på?
– Det är oftast på industrifastigheter och bostadsområden inför anläggandet av hårdgjorda ytor, men vi har även gjort jobb i hallar med den.
– Den här maskinen används för justeringar när det krävs stor noggrannhet. Vi flyttar massorna med skopan och sedan, när vi är nere vid de sista centimetrarna, kopplar vi istället till hyveln och justerar det sista. Maskin-styrningen styr automatiskt hyvelns hydraulkolvar. Det enda vi gör när vi byter från skopa till hyvel är att vi flyttar över stavarna med GPS-antennerna och skiftar konfigurationen i systemet.
– En annan specialutrustning är att det finns sensorer som känner maskinens lutning vilket stäms av mot skopans läge så att skopskärets lutning alltid blir exakt.
Du har ju kört den här maskintypen förut, men det låter ändå som om det är mycket att lära så här i början?
– Ja, jag kliar mig väl lite i huvudet ibland, men det går alltid att ringa Tobias Gasslander på firman, han kan svara på det mesta.
– Nu har jag just fått veta att den även har möjlighet till styrning med hjälp av ultraljud. Det gör att man kan följa trottoarkanter, eller hålla rätt höjd utmed en redan lagd asfaltkant. Ännu en kul sak att få prova på.