Att gräva av en ledning är aldrig bra. Oavsett om det gäller el, fiber, vatten eller avlopp kostar det varje gång både pengar och tid. Med allt fler ledningar i backen blir det allt vanligare med bristfällig dokumentation och allt svårare att undvika avgrävningar.
Företaget RodRadar menar att de har lösningen och håller som bäst på att etablera sig i Sverige. Tilt-rotatortillverkaren Engcon meddelade före jul att de inlett ett världsomspännande samarbete med RodRadar vilket innebär att Engcons snabbfästen och tiltrotatorer fungerar tillsammans med företagets skopor.
– Vi såg redan i början av 2024 att de hade ett intressant system, berättar Sam Ryan som är Regional Director och Global OEM Manager på Engcon.
– Potentialen för den här tekniken ser vi som mycket stor, fortsätter han och tillägger att det rönte stort intresse bland besökarna när Engcon visade systemet i sin monter på senaste Bauma.
– Vi ser hela världen som marknad, överallt där man gräver där det finns ledningar, och det gör det ju nästan överallt.
Vad är det då som den här radarutrustningen har som skiljer den från tidigare system som använder markradar för att undersöka vad som gömmer sig under markytan? Frågan går till Haim Bear som är vice president och ansvarig för utveckling av nya partnerskap inom företaget RodRadar.
– Vårt system har fått namnet Live Dig Radar, LDR, för att det är precis vad det gör. Det ger en realtidsbild av vad som finns i marken samtidigt som man gräver. Istället för att göra en markundersökning i förväg skannas nu marken när schaktningen pågår.
Detta sker med hjälp av radarantenner som är monterade i skopans botten. Informationen från radarn går sedan via maskinens elektronik vidare in till en skärm i förarhytten.
Data om markförhållandena samlas in genom att skopan förs parallellt över markytan, där nästa skoptag ska tas.
– Det tar cirka 10–15 sekunder att föra skopan över markytan för att skanna och sedan tar det bara 4–5 sekunder för systemet att utvärdera och skapa information för föraren. Istället för att visa en bild av vad radarn har sett har vi valt att ge informationen i form av siffror.
På en skärm i hytten visas alltså vad som hittats, men uttryckt i siffror. Skärmen visar hur långt bort ledningarna ligger samt ungefär på vilket djup de ligger.
– Vi har valt att berätta att ledningen ligger mellan två djup, till exempel mellan 20 och 40 centimeter djupt. När man arbetar med elektromagnetiska vågor som radar har jordart och fukthalt i marken nämligen stor betydelse för hur insamlad data ska tolkas. Genom att berätta för föraren att ledningen ligger mellan två olika djup undviker vi att belasta föraren med uppgiften att kalibrera maskinen efter vilken jordart och vilken fukthalt det är i det aktuella markområdet. Vi har märkt att föraren för varje enskild plats ändå snabbt förstår var inom det angivna djupområdet som hindret faktiskt ligger.
Efter att ha skannat med hjälp av skopan är det alltså dags att gräva. När man närmar sig det aktuella djupet kan det vara dags för ännu en radarskanning.
– Vårt LDR-system är utformat för att ge information med så hög upplösning som möjligt, men läser inte av marken på ett djup större än cirka en meter, beroende på markförhållandena. Det ger oss en fördel jämfört med annan typ av markradar eftersom vi kan ge en väldigt noggrann information om vad som finns i marken.
LDR-systemets algoritmer har tränats att leta efter strukturer i marken som avviker från det normala, strukturer som är tillförda av människor som till exempel rör och ledningar. Det innebär att systemet kan se fiberkablar, betongrör, plaströr och metall, så länge de inte ser naturliga ut.
– Men det har faktiskt hänt att vårt system berättat att det funnits rör i marken, som senare visat sig vara en perfekt rörformad trärot, berättar Haim Bear. Det gjorde ju inget!
Till systemet hör även en funktion som ser till att spara data från gjorda skanningar. En funktion som Haim Bear ser kan ha betydelse eftersom den ger möjlighet till kartläggning av schaktade områden.
Systemet har nu funnits på marknaden i två år och erbjuder skopor i fem olika storlekar i bredderna 45 till 92 centimeter för maskiner på 1 till 36 ton. Enligt Haim Bear kom efterfrågan på skopstorlekar lite som en överraskning.
– Vi trodde att det skulle vara de små och mellanstora skoporna som skulle sälja bäst, men det visade sig att de stora skoporna blev mycket populära. Förklaringen är att det krävs en tyngre maskin att hantera de säkerhetsboxar som används vid djupare schakter.
I Sverige har systemet funnits tillgängligt till exempel via Scantruck under en tid och nu inleds alltså även ett samarbete med Engcon. För Engcons kunder innebär detta att man till skopan LRD Excavate kan köpa till ett konverteringspaket från Engcon. Detta gör det möjligt att använda snabbfästen och tiltrotatorer och få all data in till skärmen i hytten.
– Genom att uppgradera grävmaskinen med Engcons EC-Oil snabbfäste tillsammans med RodRadars markradar får man en sömlös upplevelse, berättar Sam Ryan.