Sedan krav på avgasrening för arbetsmaskiner infördes 1997 har vi sett Steg 1 fram till Steg 5 i omgångar begränsa mängderna kväveoxider (NOx) och partiklar som får finnas i avgaserna. Företagens dieselmotorutvecklare har lyckats ta fram nya motorer som till exempel sedan 1999 minskat utsläppen av NOx och kolväten från 10,5 gram per kilowattimme till 0,59 gram för en maskin med dieselmotor på 56–560 kilowatt. En minskning med hela 94 procent.
– Det är en fantastisk utveckling, men den gäller tyvärr inte alla maskiner, konstaterar Mats Bredborg, som arbetar med elektrifiering inom Volvo CE och sätter sitt fokus på frågor om förbättrad luftkvalitet.
– Kraven för maskiner med en effekt på mindre än 19 kilowatt har inte skärpts i och med de nya stegen. Det är fortfarande utsläppsnivåerna från Steg 3-B som gäller, vilket innebär att en maskin under 19 kilowatt får släppa ut 15 gånger mer än de större maskinerna, trots att den faktiskt är certifierad som en Steg 5-maskin.
Frågan uppmärksammades nyligen vid ett runda bordet-samtal på svenska ambassaden i London under London Climate Action Week. På initiativ av ambassaden, Svenska Handelskammaren i London samt Volvo CE samlades ledande politiker, tjänstemän, forskare och representanter för både tillverkare och användare av anläggningsmaskiner för att diskutera branschens påverkan på den allmänna folkhälsan.
Staden London arbetar för att förbättra sin luftkvalitet och det ligger till och med ett lagförslag som går ut på att klassa ren luft som en mänsklig rättighet. Förslaget skapades efter att dålig luft för första gången angivits som dödsorsak. Den avlidna var nioåriga Ella Roberta Adoo Kissi Debrah som dog av ett astmaanfall i London 2013.
I juni konstaterade forskare vid The Manchester University att Londons utsläpp av svart sot, en av beståndsdelarna i partikelutsläppen från förbränningsmotorer, nu till största delen kommer från maskiner inom bygg- och anläggning.
– Dessa utsläpp kommer till stor del från kompaktmaskiner, vars försäljning dessutom fullkomligen exploderat runtom i Europa, konstaterar Mats Bredborg. I dag står de för 60 procent av alla sålda maskiner.
Och det har alltså sin betydelse för luftmiljön i städerna. Det är här de flesta kompaktmaskiner arbetar och dessa maskiner saknar modern avgasrening.
Forskaren Carl Desouza vid Centre for Low Emission Construction inom Imperial College London har tagit fram en beräkningsmodell för att uppskatta hur stora utsläppen är.
– Vår forskning visar att minigrävare, under sex ton eller 37 kilowatt, står för hela 55 procent av utsläppen av NOx från samtliga typer av anläggningsmaskiner, berättar han.
Studien har utförts genom att med hjälp av telematik mäta hur många arbetstimmar de olika maskinerna utför och hur hårt de arbetat. För mini-grävare har arbetstiden satts till 2,85 plus minus 0,51 timmar per dag under 300 dagar per år.
Carl Desouza berättar att man inte nöjt sig med att använda sig av tillverkarnas uppgifter om vad avgaserna innehåller utan att man istället gjort mätningar av de faktiska avgaserna från arbetande maskiner.
– Vår uppgift vid Centre for Low Emission Construction är just detta. Att ta fram vetenskapliga underlag för branschen att grunda sina beslut i. Den här gången kom vi fram till att just minigrävare hade betydligt större inverkan på luftmiljön i våra städer än vi trodde. Jag blev faktiskt förvånad över resultaten.
Övriga maskinslag i studien (grävlastare, vältar, bandgrävare, hjulgrävare, hjullastare, teleskoplastare, kompaktlastare) visar en kraftig minskning i utsläppen av NOx under åren 2018 till 2025. Det är endast minigrävare som ligger kvar på exakt samma utsläppsnivå.
– Eventuellt kan den komma att sjunka med cirka fyra procent framöver, spekulerar Carl Desouza, men det hänför sig till att vi antar att försäljningen kommer att gå ner med fyra procent.
Mats Bredborg har sammanställt siffror för hur utsläppsmängderna kan sättas i perspektiv.
– Om vi jämför utsläppen från olika entreprenadmaskiner med utsläpp från bilar så märker minigrävarna verkligen ut sig, konstaterar han.
Enligt hans siffror såldes det ungefär 29 000 grävmaskiner i Europa under 2023 på mellan 10 och 200 ton. Deras utsläpp av NOx och kolväten motsvarar utsläppen från cirka 420 000 bilar. Samma år såldes cirka 97 000 kompakta grävmaskiner under tio ton. Deras utsläpp motsvarar 2 000 000 bilar. Siffrorna ser ungefär lika ut för partikelutsläpp.
Enligt både Mats Bredborg och Carl Desouza är avgasrening på mindre maskiner en kostsam och tekniskt komplicerad lösning, de tänker sig istället andra vägar framåt.
– Jag ser hur vi måste börja titta på andra bränslen, säger Carl Desouza. Eventuellt använda oss av tändstiftsmotorer eller såklart eldrivna maskiner. Det innebär naturligtvis utmaningar, till exempel med att förse de nya typerna av motorer med bränsle och att hantera ökade kostnader.
– Det kan också ta emot för ägare och användare av maskinerna att börja arbeta på nya sätt. I den frågan är jag däremot optimistisk, vi människor brukar kunna anpassa oss bra till nya saker