– Det blev klart i juni och då hade vi bråttom att handla upp maskiner samt anställa personal. På maskinsidan favoriserar vi ingen: upphandlingen var affärsmässig och innehöll en rad parametrar som leveranstid, maskinprestanda, serviceorganisation, finansieringslösning och pris, säger Snells vd Magnus Pekkari.
I slutet av 2024 stod de elva nya maskinerna på plats vid järnmalmsgruvan i Svappavaara, redo att dra i gång arbetet efter tolvslaget på nyårsaftonen: tre L350H, två L260H, en L180H, tre L90H, en L70H och en L25 Electric.
Entreprenaden handlar om transport av malm som ska skickas till pelletsverken i Kiruna och Malmberget och transport av malm som ska hanteras i Svappavaara. De flesta maskinerna kommer att köras från klockan 06.00 på morgonen till 03.00 på natten, veckans alla dagar.
– Varje maskin kommer att köras 5 000–6 000 timmar per år. Det ställer oerhört stora krav på maskintillgänglighet. Vi har ett 15-tal egna mekaniker i företaget, men upplägget bygger på att Swecons serviceorganisation fungerar prickfritt. Jag både tror och hoppas att Swecon klarar av det, säger Magnus Pekkari.