maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Snöröjning har blivit ointressant för entreprenörer

93 procent av ME:s medlemskår har tappat intresset för att ta uppdrag inom snöröjning. Det visar Maskinentreprenörernas MEKO-rapport som kom i december 2021.

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article
article Bara fem procent av snöröjarna anser att det är lönsamt. Bara 7 procent överväger att lämna anbud i framtiden. Svevia känner också av trenden. Foto: Markus Marcetic/Svevia

Snöröjningsexperter har fått svårare att rekrytera maskinförare som vill jobba jour. Allt fler maskinentreprenörer avstår kontrakt inom snöröjning. Den MEKO-rapport som kom i december 2021 visar också att drygt 90 procent av ME:s medlemmar inte anser att det är en verksamhet som är ekonomiskt försvarbar att satsa på.

- Det här var är en väckarklocka för oss redan förra året, då såg vi hur intresset rasade i MEKO-rapporten, men nu har intresset sjunkit ytterligare. Det kommer bli bekymmersamt för samhället som det ser ut nu. Brist på snöröjare leder till sämre framkomlighet och sämre trafiksäkerhet och fler halkskador, säger Anders Robertsson, VD, Maskinentreprenörerna.

MEKO-rapporten 2021 visar att inte ens hälften av landets maskinentreprenörer arbetar med snöröjning längre. Det är en minskning från förra året då 53 procent av de tillfrågade maskinentreprenörerna ändå svarade att det var verksamma inom snöröjning. Det som är mest uppseendeväckande är att de som trots allt fortsätter inte gör det för att det finns pengar att tjäna. Bara fem procent av snöröjarna anser att det är lönsamt. Bara 7 procent överväger att lämna anbud i framtiden.

- Förr sa man ibland att snö var det vita guldet och det var den verksamhet som företag med maskiner levde på under vintern då tjäle och kyla gjorde det svårare att schakta och bygga. Men det är helt uppenbart att det inte gäller längre, säger Anders Robertsson.

Dessutom har rekryteringsläget under året försämrats ytterligare. Förra årets mätning visade att 91 procent av de tillfrågade maskinentreprenörerna hade svårt att hitta yrkeskunniga medarbetare. Nu svarar 93 procent samma sak.

- Det som borde oroa beställare av snöröjningstjänster är att vi nu ser att företagen prioriterar bort det här. Då gör man sig också av med maskiner och kanske även byter nisch. Redan förra året insåg vi på ME att kontrakten som medlemsföretagen har haft inte längre betraktas som lönsamma och värda att satsa på. Den trenden har växt ytterligare, säger Anders Robertsson.

Företaget Topiro Entreprenad AB i Jönköping har inför denna säsong fattat beslutet att lägga ner sin verksamhet med snöröjning för de kunder som man inte har större helhetsåtaganden med gällande drift och underhåll året runt.

­- Vi ser ju nu här att det inte finns någon möjlighet att fortsätta, dels går det inte att tjäna pengar på enbart snöröjning, och vi har ett ungt gäng som jobbar för oss nu, och det jag märker är att dom prioriterar familjen och fritiden mer än förr. Man vill inte jobba jour längre och det går inte att locka dem med pengar heller, säger Peter Juhlin, vd för Topiro Entreprenad.

Juhlin ser också andra problem som går att lösa om han drar ner på snöröjning.

- Vi har ju andra jobb på vintern, och det är klart ett bekymmer när vi måste flytta maskiner som går på något markjobb eller rivning, och röja snö istället. Då blir ju det jobbet stående. Eller om vi har en asfaltsbil som måste lösgöras och istället sprida salt, det är inte försvarbart, säger Juhlin.

Företaget Svevia räknas allmänt som den aktör som har flest och störst kontrakt på snöröjning i landet och är beroende av underentreprenörer. Märker dom av det minskade intresset?

- Ja, det kan man säga att vi märker. Jag tror att det har att göra förändrade familjesituationer där man ska hinna vabba och hämta på dagis med mera. Man kanske även är ensamstående. Då är det svårt att gå upp klockan 04.00 och köra en snösväng, säger Olle Öberg som är Svevias chef för drift och underhåll.

Svevia anser att det krävs andra kontrakt i snöfattiga regioner med högre timpenning och annan jourersättning. Och sådana kontrakt skrivs nu också med underentreprenörerna. Även Svevia konstaterar att det annars helt enkelt inte går att köra in pengarna för maskinentreprenörerna.

­- Det vi också försöker göra när vi skriver kontrakt med underentreprenörerna är att vi då premierar dessa för andra jobb på sommarhalvåret. Man skulle kanske också då önska att Trafikverket handlade upp lite fler jobb under sommaren. Vi måste alla jobba för att lösa det här, annars blir det ett samhällsproblem, säger Olle Öberg.

Text:

MEKO

MEKO-rapporten är en kvalitativ konjunkturbarometer där 80 aktörer svarar på fasta frågor som rör företagets situation. I undersökningen läggs det även till ett antal extrafrågor. Vinterns MEKO behandlar även snöröjning.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer